3.6

Ingen riktig finne

En far och en son beger sig ut på en resa som utvecklas till en musikalisk färd in i känslor och minnen av den finska immigrationen till Sverige; historier om skam, brott, alkoholism och familjehemligheter.

Originaltitel Laulu koti-ikävästä
Alternativ titel Finnish Blood Swedish Heart
Regissör Mika Ronkainen
Manus Mika Ronkainen
Genre 2010-tal, Dokumentär, Musikal

kirjaston
2014-03-07
Jag tycker att den var riktigt trist och tråkig. En massa gnäll om vad jobbigt det är att vara finländare. 40-åringar som gräver ned sig i barndomsminnen. Tratten och Finkel bättre... Gillar heller inte musiken...
WillyV
2014-01-13
Starkt och stundtals rejält gripande, men sannolikt bara om du har kopplingar till ämnet och till Finland. Snyggt genomförd, även om orkestergreppet är "lånat" från Kaurismäki.
mylar
2014-01-11
Visste inget om filmen innan jag började titta och det finskspråkiga fodralet gav inga ledtrådar. Halvvägs in säger jag till mitt (finska) filmsällskap att den känns väldigt autentisk, nästan som en dokumentär... Det är förstås ett riktigt bra betyg att jag tog den för en spelfilm, jag älskar känslan och stämningen i filmen och önskar bara att den varit lite längre och mer utvecklande.
Raimo_1985
2013-12-09
Fantastisk film även om man inte alls är halvfinne utan som det här fallet har rötterna i Skåne och Eskilstuna. Den går rakt in i hjärtat. Vemodigt om att känna att någonting fattas. Väldigt bra musik dessutom, särskilt Markus Fagerwall & Månskensorkestern.
Ranma
2013-11-29
Så himla fin. Man måste nästan se denna om man är halvfinne. Den säger väldigt mycket, på ett väldigt enkelt sätt.
LadyFlanders
2013-10-19
Fin rulle. Ett måste för den finnblodige.
KimEkberg
2013-03-19
ganska go, även om den inte är nåt spec. gillar ju roadtripupplägget och att de alltid har samma ansiktsuttryck på sig.musikinslagen är helt klart också välkomna, även om alla artister kanske inte är helt hundra som artister betraktat.
BrutalSheep
2013-03-19