3.1

Ingen rövare finns i skogen

Peter har varit ute i skogen och levt rövare. Det var en lång stund sedan mormor bad honom komma in. Mormor är inte i köket, det är mörkt. I förmaket står mammas gamla dockskåp och i salongen sitter en liten docka, Mimmi. Peter siktar sitt träsvärd mot Mimmi...

Originaltitel Ingen rövare finns i skogen
Regissör Göran Carmback
Manus Astrid Lindgren
Genre Kortfilm, Familjefilm, 80-tal
Skådespelare Daniel Rausch (II), Maja Holmberg, Per Oscarsson, Birgitta Valberg

LillaBlåaMus
2018-03-20
En av mina favoritberättelser av Astrid Lindgren.
2017-09-29
Nej...
celec
2017-01-03
Per Oscarsson spelar över i en ganska platt historia. passar sig antagligen bättre på teatern. vilket den är skriven för.
Gigi1943
2015-01-16
Det är ju bara Per O som gör att man orkar se hela denna (tur att det inte var en långfilm) "produktion". Så miserabelt dåliga barnskådisar!
broccolin
2013-09-13
Per Oscarsson höjer filmen markant! Om man bortser från hans gedigna skådespel, är historien ganska platt.
ohcaptain
2012-04-01
Om jag var så dum som du Fidolito skulle jag hänga mig i mina egna mustascher.
vieekk
2011-10-24
En ganska mörk berättelse för att vara ämnad för de yngre, men är inte de flesta av Astrids berättelser det? Per Oscarsson: requiescat in pace! 2+/5
annihilat0r
2011-08-02
Efter att jag tidigare sett två sensationellt gripande noveller av manusförfattare Astrid Lindgren, så hade jag inför "Ingen rövare finns i skogen" skyhöga förväntningar. Men jag hade inte förväntat mig ännu ett mästerverk, som just denna novell visade sig vara. Astrid hade tydligen inga problem med att skriva skräcksagor, och Per Oscarsson älskade tydligen att skrämma barn. Per är fasansfullt klockren som galen rövare. Varje (och då menar jag verkligen varje) replik av Maja Holmberg fick mig att skratta. "Vill du ha bullar?" Jag skrattade helhjärtat, och när jag inte pysslade med det satt jag fast i mitt njutande leende. Under tjugosex minuter av novellen växlade jag mellan just de två sysselsättningarna. Resterande tre minuter grät jag lyckotårar.
ASSFACE
2010-12-18
ÅH, vad rädd jag var för den här när jag var liten!!!
ErikNolander
2010-04-05
stämningsfull! en av mina Lindgren-favoriter!