3.1

Ingen väg ut

En rasistisk gangster tror att en svart läkare bär ansvaret för hans brors död, och vill hämnas och får sina gangsterkompisar att sätta igång ett rasupplopp. Sidney Poitiers filmdebut.

Originaltitel No Way Out
Regissör Joseph L Mankiewicz
Manus Joseph L Mankiewicz, Lesser Samuels, Philip Yordan
Genre Drama, Film-Noir, 50-tal
Skådespelare Richard Widmark, Linda Darnell, Stephen McNally, Sidney Poitier, Mildred Joanne Smith, Harry Bellaver, Stanley Ridges, Dots Johnson, Ossie Davis, Ruby Dee, Bert Freed, Amanda Randolph, Maude Simmons

goeran
2021-09-11
Joseph L Mankiewicz rasdrama No Way Out från 1950 (Sidney Poitiers debutfilm) är för all del en välgjord film, med goda skådespelarinsatser av Richard Widmark, Sidney Poitier och Linda Darnell, men storyn känns lite för tillrättalagd och predikande; vilket går ut över trovärdigheten. Betyg 3.
hsimpson
2021-03-30
Egentligen en ganska fin film, men precis som Allt om Eva tycker jag att den saknar någonting. Patos har den väl egentligen, men den berör mig liksom inte. Jag ska ge Mankiewicz någon chans till, men han verkar inte vara min kopp te.
KimEkberg
2019-01-14
Fin berättarstruktur där förloppet ledigt hoppar mellan de olika protagonisterna och antagonisterna. Widmark får som vanligt spela ut sitt register, och det är ju alltid fröjdefullt. Håller med om brorduktigkomplexet och att den kanske ändå inte når upp till samma svettighet som andra filmer på samma tema. Men fint användande av ljud och mörker som analogi till både det ena och det andra, och dessutom som visuellt motiv.
Tonti
2019-01-13
Svettigt värre. Scenen med ljuspistolen var extremt effektfull och både Widmark och Poitier starka. McNallys doktor speglar dock en slags duktighet som också skvalpar i bakgrunden och hindrar filmen från ännu högre höjder. Men på sin tid säkerligen nog så frispråkig och hård i sin skildring av den amerikanska rasismen.
2018-10-09
Det finns små detaljer och stunder här och där som jag tycker lyfter filmen. Fyran känns väldigt snäll men med så många moment jag gillar så mycket blir en trea för snålt.
ClintanTheKing
2014-04-21
Överskattad men fortfarande en sevärd film som bjuder på hyfsad spänning. Plus för Poitier i en av sina första roller där han spelar riktigt bra och självklart mycket cred åt Richard Wildmark för sin huvudroll. Utöver detta är denna filmen aldrig mer än medelmåttig i min bok.
Mikka
2012-03-12
Intressant manus och välgjord film med rakt igenom bra skådespel. Sidney Poitier gör en strålande debut. Väldigt sevärd. 3+
Czechflash
2009-05-15
Lite för medioker för att jag ska tycka om den mer. Mer drama än noir, men får även in dessa element mot slutet. Sevärd Widmark som vanligt.
accatone
2007-12-15
Väldigt bra story, men den är inte lika utmanande idag som 1950. Trots att den är unik, är den inte gjord på ett orginellt vis
Bomkia
2006-10-25
Hårt. Alltid gillar filmer som tar upp rasismen i USA och här bjuds vi dessutom på bra skådespeleri av främst Widmark och Poitier. 4a.