3.4

Ingenjör Andrées luftfärd

I juli 1897 lyfte vätgasballongen örnen från Danskön på Spetsbergen. Ombord befann sig ingenjör Andre och hans medhjälpare Nils Strindberg och Knut Fraenkel. Färdens mål var Nordpolen. 33 år senare hittades resterna av expeditionens sista läger. Man fann kvarlämningarna av de tre männen, och dagböcker och filmer som kunde framkallas. Dessa dokument kunde bara delvis skingra mystiken kring expeditionens öde.

Originaltitel Ingenjör Andrées luftfärd
Regissör Jan Troell
Manus Peter Fernandez, Klaus Rifbjerg, Georg Oddner, Ian Rakoff, Jan Troell
Genre Biografi, Drama, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Max von Sydow, Sverre Anker Ousdal, Göran Stangertz, Eva von Hanno, Charlotta Larsson, Clément Harari, Cornelis Vreeswijk, Jan-Olof Strandberg, Henric Holmberg, Mimi Pollak, Siv Ericks, Ulla Sjöblom, Knut Husebø, Peter Schildt, Ingvar Kjellson

RustyFilm
2019-07-04
Fantastik vackert. Men filmens handling och utförande strålar inte lika mycket som Troells foto gör. Där saknas det både hetta och intensitet, stundtals är det hela riktigt tröttande och för teatralt för min smak. Produktionen är ändå väldigt ambitiös och troligen rejält påkostad.
goeran
2017-12-14
Äntligen har jag sent omsider sett Jan Troells lysande drama Ingenjör Andrées luftfärd från 1982 byggd på Per Olof Sundmans roman med samma namn; Max von Sydow är helt lysande i rollen som S. A. Andrée. Fotot är underbart och scenografin är perfekt. Filmen finns nu utgiven i en fin bluray-utgåva som också innehåller kommentatorspår och diverse extramaterial.
teievinken
2017-10-08
Jag kommer med en uppdatering drygt fem år efter mitt tidigare inlägg: DVD-släppet är inte långt borta. Enligt Bea Uusma har hon och Troell spela in kommentatorspår till den nya utgåvan.
MaxMackan
2016-12-26
Lysande miljöer, kostym och skådespel från Sveriges filmelit både framför och bakom kameran gör det till något av det bästa eposen vårt lilla land skapat.
Premium
2016-01-02
Herregud, hur kan en sån här fantastisk film bli bortglömd?! Den är en av de absolut bästa filmerna som någonsin gjorts. Betyg - STARK 4:a.
Björkman
2014-11-23
Riktigt bra skildring av den misslyckade ballongresan med sikte på Nordpolen i en tid då Sveriges ära i kombination med en övertro på möjligheterna som fanns ledde till dårskap. Filmen är ambitiös och påkostad för att vara svensk. Känslan filmen igenom är dyster, även när Andrées optimism är som störst i början av filmen. En slags nordiskt vemod som är svårt att finna någon annanstans. Filmens största behållning är skådespelarprestationerna där framför allt Max von Sydow briljerar ordentligt. Mycket bra och trovärdig film.
Salvation_Mind
2014-08-18
Tyvärr inte så gripande som jag hade hoppats, i mitt tycke ganska blek och vemodig.
SalotSar
2014-06-30
Upplyftande dårskap... men vad gör man inte med en flaska punsch under västen och för Sveriges ära!
Tabu
2013-06-27
För sin tid Sveriges största scenbygge! Men nu när skit som "Arn" och annat passerat revy är det förmodligen en daterad faktauppgift...
Berniey
2013-03-03
Välgjort o vackert men alldeles för långsamt för att bli riktigt bra.