3.3

Inkräktaren

Adam Cramer anländer till en mindre stad i södra USA strax innan den första lagstadgade integrerade skoldagen. Han använder sin karisma för att piska upp rashatet och skyr inga medel för att nå sina mål.

Originaltitel The Intruder
Alternativ titel I Hate Your Guts, Shame, The Stranger, Hetsaren
Regissör Roger Corman
Manus Charles Beaumont
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare William Shatner, Frank Maxwell, Beverly Lunsford, Robert Emhardt, Jeanne Cooper, Leo Gordon, Charles Barnes, Charles Beaumont, George Clayton Johnson

Grillo
2016-07-30
Småproblematisk i vår tid men om man betraktar den som det tidsdokument den är är den smått fantastisk. Lysande Shatner som får spela låtsashitler med bravur. Kanske säger nåt om hur man kunnat avvärja situationen vi har idag. Allt som behövs är att personkulten besegras? Cormans klart bästa film och står ut från den vanliga skräcken.
bryngel
2014-10-29
Hygglig även efter en andra titt.
AlbinWesley
2014-03-31
Hade detta gjorts i dag hade det funnits en rad stora problem, men med tanke på att filmen är över 50 år och från en helt annan tid, må jag säga att dessa försvinner. Istället är det fullkomligt lysande, greppet som används. Man kan göra närläsningar som nästan plågsamt väl får filmen att korrelera med vår samtid. Beklämmande bra. Visste ej att Corman gjort sånt här.
2013-10-31
Hoppsan, Corman har något att säga, och gör det dessutom ganska bra. Lite slarvigt hopknuten säck, bara. (8+/15)
volvo_240
2011-08-31
Shatner är jävligt bra i denna. Såhär borde han spela i mer filmer. Undrar om det var en slump att de gav rashatuppviglaren det judiska namnet Cramer?
paninaro
2010-02-23
En film med en del brister, varav många dock vägs upp av en intressant handling som inte kompromissar med det starka temat. Äktheten känns påtaglig, säkert delvis med tanke på de strömningar som fortfarande var starka vid tiden för filmens produktion. Shatner gör sin roll riktigt bra även om han sin vana trogen spelar över något.
Rune2000
2009-12-28
"The Intruder" är än så länge den bästa Roger Corman-produktion som jag har sett. Visst finns det brister på sina håll men filmen vinner helt klart på sin intresseväckande handling.
TobiasRydén
2008-09-10
"Hetsaren" var den svenska premiärtiteln, ingalunda "Inkräktaren".
Lyndon
2008-03-13
Lågbudgetstuk men effektiv och kompromisslöst berättad. William Shatner är läskigt övertygande i sin roll som en pöbelhetsande mini-hitler.
WillyV
2007-01-10
Shatner är grym i denna.