3.3

Inland Empire

En amerikansk skådespelerska förbereder sig för sin största roll hittills. Men hennes verklighetsuppfattning blir alltmer förstörd när hon blir kär i sin motskådespelare i nyinspelningen av en polsk film som ansågs vara drabbad av en förbannelse.

Originaltitel Inland Empire
Regissör David Lynch
Manus David Lynch
Genre Drama, Thriller, Fantasy, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Laura Dern, Jeremy Irons, Justin Theroux, Harry Dean Stanton, Julia Ormond, Karolina Gruszka, Grace Zabriskie, Helena Chase, Nae, Laura Harring, Jordan Ladd, Kristen Kerr, Terryn Westbrook, Kat Turner, Nastassja Kinski, Krzysztof Majchrzak, Mary Steenburgen, Diane Ladd, Ian Abercrombie, Amanda Foreman, Cameron Daddo, Jerry Stahl, Neil Dickson, Stanley Kamel, Leon Niemczyk, Naomi Watts (röst), Scott Coffey (röst)

Skapad 2019-12-16 av elinaw
Man måste ta vissa saker i beaktande när man ser en David Lynch-film. Det kommer att finnas logiska luckor. Man kommer att bli förvirrad. Man kommer med stor sannolikhet inte att vara helt på det ...   Läs mer »

Skapad 2019-12-08 av thefox
Jag blev inte upprörd när David Lynch bekände sin konvertering från dyra trettiofemmillimeter till den digitala tekniken. Inte heller när nyheten kom att han hade valt att spela in sin nya film i...   Läs mer »

2020-09-30
Jag gillar verkligen David Lynch men det här ser för billigt och dåligt ut på ett sätt som verkligen kommer ivägen för mycket annat. Bitvis gillar jag det men det tar aldrig vägen någonstans som fångar mig. Svag tvåa.
STHRUDTS
2020-04-22
Laura Dern lallar runt i neonljus. Skådespelare som beter sig som zombiekvinnan i Plan 9 from outter space levererar kryptiska repliker. Ja, ni vet. David Lynch när han är som sämst.
Mother
2018-06-10
Kanske en 4 om jag inte hade sparat den här till sist bland Lynch verk. När man sett allting annat är de flesta teman i denna redan utforskade.
Zok
2018-05-02
Ingen lätt film att betygsätta. Man behöver smälta den också. Det är ju Lynch och jag förstår säkert inte allting, men på något sätt är det bra och underligt på samma gång.
GodofThunder
2018-03-02
Börjar bra med stark kemi emellan de ursprunliga karaktärerna. Sedan spårar det ur till mystik genom sketcher. Läste tolkningen senare, och kan konstatera att det är ingen dålig manusidé, men det hade kunnat göras på ett mer gripande sätt. Lynchs tidigare verk, speciellt Mulholland Drive är mycket bättre.
sawa
2017-03-22
Orkade 20 minuter.
Dream
2017-03-07
Är allt en dröm, fantasi, saga, eller kanske en dragningskraft mellan "Billy och Susan som gör att Susans verklighetsuppfattning förstörs"? Eller är det en historia kaninerna kokat ihop...? För visst är det så att kaniner knappast kan tala om en historia eller kan dem? ha ha ha... Klart att dem kan det! Djuren talar sitt eget språk och i ens fantasi kan dem säga precis det du vill att dem ska säga..... Typ just det David Lynch vill förmedla skulle jag tro... Eller kanske inte... Ingen vet...! = Upp till varje enskild person att bilda sig en egen uppfattning av detta konstverk. Fantastisk rulle helt enkelt, där fantasin inte har några gränser! En stark 4a.
olaw
2015-10-29
Kanske den i mitt tycke underligaste av David Lynch filmer. Riktigt otäck var den också. Men ändå ett konstverk värt att se.
Myllo
2015-07-13
Svår att betygsätta. Man får ta ett medel mellan fantastiska toppar och rena pekoralscenerna. Kaninerna t ex är ju helt onödiga, ja t o m kontraproduktiva. Laura Dern däremot enormt bra.
Harford
2015-02-11
Signaturen "vamstad" skriver att "Jag måste erkänna att vissa aspekter av denna film inte var fullständigt glasklara." Det får väl anses vara årets största underdrift. Det känns som om regissören fått en stroke innan han började med den här filmen. David Lynch står själv för både foto och klippning. Ingendera är särskilt bra. Att använda den för dåtiden (2006) moderna tekniken digitalvideokamera var säkert nyskapande och kul då, men inte särskilt lyckat. Han lyckas inte ens hålla bilden skarp i vissa scener. Man kan idag filma med högre kvalitet med en mobiltelefon och klippa bättre på en surfplatta. Det här är helt enkelt en väldigt dålig film.