3.4

Ghost in the Shell 2: Innocence

I en värld där gränsen mellan människa och maskin nästan suddats ut, människor har glömt bort att de är människor. Mänskligheten som finns kvar i en kropp kallas för "ghost". Kan mänsklig kärlek existera utan en fysisk kropp?

Originaltitel Inosensu: Kôkaku kidôtai
Alternativ titel Innocence: Ghost in the Shell
Regissör Mamoru Oshii
Manus Mamoru Oshii
Genre Fantasy, Drama, Anime, Thriller, Science Fiction, Action, 2000-tal
Skådespelare Akio Ôtsuka (röst), Kôichi Yamadera (röst), Atsuko Tanaka (röst), Tamio Ôki (röst), Naoto Takenaka (röst), Yutaka Nakano (röst)
Filmnummer 20585

Engravadlax
2019-03-07
Betydligt bättre strukturerad än första filmen. Kvaliteten på 3D-animeringen varierar från fantastisk till tämligen ofantastisk, men mestadels riktigt bra. I likhet med första filmen får man faktoider om cybernetik och transhumanistisk filosofi, samt helt omotiverad och pretentiös poesiuppläsning istället för genomtänkta dialoger, men filmen är så genomgående visuellt engagerande att jag inte bryr mig speciellt mycket, även om en version av filmen med ett lika genomtänkt manus hade varit 5:an värd.
daniel77
2015-01-06
Lite för pratig och nog kunde de ha dumpat ett par av citaten. Visuellt är den dock outstanding! Jag trodde att jag skulle ha problem med cgi:n, men icke.
Poppyskins
2014-09-06
Den här står och väger på en fyra. Det är synd att de har datoranimerat så pass mycket, för de traditionellt tecknade bitarna är verkligen helt fantastiskt välgjorda. Blir inte riktigt lika medryckt i storyn som i första filmen, men den är fortfarande bra och intressant. Älskar Hans Bellmer-referenserna.
MaxMackan
2013-02-18
Det gick nog lite snett här. Första rullen snubblade in oerhört nära 5an och detta är lite mer av en axelryckning. Det glimtar till ibland med filosofiska godbitar(inte att förväxlas med de enerverande filosofiska citaten dock), läcker animering och total psykologisk mind-fuck. Men historien berättas inget vidare och är dessutom nästan omöjlig att helt följa med i. Godkänd men närmare 2an än 4an så rätt långt ifrån toppen denna gång.
Fäktaren
2012-10-24
väldigt snyggt gjord med många effekthöjande och kulturellt höjande bitar. Men mycket dialog och lite action sänker betyget jämfört med första filmen.
jingoo
2012-09-07
Snygg som tusan och härliga miljöer och cyber-scifi men saknar handling som griper tag. Det hela blir lite för abstrakt.
foppa99
2012-04-28
bra musik, galet snyggt o fina filosofiska inslag.. men jag tycker att dialogen e för omfattande
Kubrick
2012-01-13
Inget vidare, gillar inte dom datoranimerade bitarna. Stridsscenerna är snygga men det är för mycket snack och lite verkstad, handlingen är inte heller speciellt intressant.
ludwigpersson
2010-10-10
Förstod i princip noll. Kanske för att jag inte heller förstod att detta var en uppföljare, vilket kanske hade något med saken att göra? Sjukt snyggt gjord var den i alla fall. Men en trea nu, sen en titt på den första, och sen kanske ett annat betyg.
Scooterpie
2010-07-27
En av de få filmer där jag tycker uppföljaren är bättre än originalet. Det visuella gjorde sitt till också.