3.4

Ghost in the Shell 2: Innocence

I en värld där gränsen mellan människa och maskin nästan suddats ut, människor har glömt bort att de är människor. Mänskligheten som finns kvar i en kropp kallas för "ghost". Kan mänsklig kärlek existera utan en fysisk kropp?

Originaltitel Inosensu: Kôkaku kidôtai
Alternativ titel Innocence: Ghost in the Shell
Regissör Mamoru Oshii
Manus Mamoru Oshii
Genre Fantasy, Drama, Anime, Thriller, Science Fiction, Action, 2000-tal
Skådespelare Akio Ôtsuka (röst), Kôichi Yamadera (röst), Atsuko Tanaka (röst), Tamio Ôki (röst), Naoto Takenaka (röst), Yutaka Nakano (röst)
Filmnummer 20585

Gröne_Orm
2009-09-09
Visuellt storartad. När det handlar om att filmatisera en så komplex och omfångsrik förlaga så finns det ett antal tillvägagångsätt. Man kan utgå från att den som ser filmen redan är bekant med originalet, man kan vara övertydlig eller man kan låta den underliggande historien bara insinueras. Än så länge har jag inte sett något som talar mot den sistnämnda metoden. De många mystiska citaten är på något sätt typiska för genren och rubbar i alla fall inte mina cirklar i någon utsträckning.
elzplz
2009-09-07
fantastisk, särskilt scenen som utspelar sig ca 50 minuter in i filmen är så jääävla grym. see for yourself. i am speechless!
Brander
2009-08-05
Mycket snygg. Men diffus i substans och tematik. Känns som att det är passande att citera Roger Ebert's recension av The Usual Suspects: "To the extent I understand it, I don't care." Å andra sidan var jag nog rätt disträ när jag såg den.
engwall
2009-06-30
Nästan lite för snygg för sitt eget bästa, och lider av "JAG KAN CITERA OLIKA GAMLA TEXTER FAN VA DJUP JAG E" syndromet. Fortfarnade skitbra.
8bit
2009-04-21
Tycker absolut att ettan är att föredra; denna är naturligtvis sjukt snygg, och den behandlar ett fortfarande väldigt intressant ämne, men resonemangen blir mer en samling lösryckta punch-lines ibland, vilket drar ned betyget. En klart bra film är det ju trots allt.
amam
2008-10-14
Väldigt snygg med en ganska invecklad handling. Lite för invecklad för sin egen skull då den sällan fördjupar sig tillräckligt. Snygg som sgat men inte direkt någon favorit. Ettan är grymt mycket bättre.
Kaysow
2008-10-13
Jo det är tekniken som gör den här filmen överhuvudtaget attraktiv. Men när man strõttnar på att filmen är snygg och vill få ut något vettigt ur den visar den sig vara fullkomligt substanslös. Ettan hade ju ändå överraskningsmomentet med sig, tecknad sci-fi dystopi med cyborg-filosofi. Tvåan bara kör vidare i samma spår, lyckligtvis på samma utmanande nivå som tidigare där underhållande action finns med, men den som inte investerar all sin energi i tittandet får ej heller ut nåt ur alltihopa. Sålunda är Oshii den enda som gör anime bara för vuxna tittare, istället för att bara skaffa sig en åldersgräns och låta den rättfärdiga filmen som 'vuxen' fastän alla vet att det mest är fjortisar som glor på sånt. Satan vad jag kom av mig där. Läs det övre som en hyllning till Ghost in the Shell-originalet, undvik bara den här så gott du kan, den är fõrolämpande pretentiös.

2008-09-16
Sjuuuukt snygg film. Vacker musik precis som i ettan (har ettan på skiva. Har aldrig varit vaken längre än tredje låten om jag försöker somna till den.). Lite jobbigare filosofisnack än i ettan (jag är naturvetare) men som sagt helt otroligt snygg. Detta är en film som jag skulle vilja se i HD och då är jag långt ifrån en audio/pico -Phile eller vad det nu heter.
j4zz
2008-07-17
Bra vacker film, på snudden bättre än ettan.
Nimarion
2008-07-16
En visuellt underbar film med matchande musik där dialogerna använder för många filosofiska citat för min smak. En tunn historia som ändå är invecklad på sin egna vis, säkert typiskt för Mamoru Oshii. Vad jag saknade var en story som utvecklades och där vissa element gärna hade fått förtydligas. Som helhet var filmen dock bra och skulle troligtvis kunna sägas vara en fristående del till sin föregångare.