3.4

Innocence

Sexåriga Iris anländer till internatskolan i en kista. Hon vet inte hur eller varför hon kommit dit och de andra flickorna förklarar att hon aldrig kommer kunna lämna internatet som är en sluten värld med egna regler, egen logik och egna mysterier.

Originaltitel Innocence
Alternativ titel L'école
Regissör Lucile Hadzihalilovic
Manus Lucile Hadzihalilovic
Genre Drama, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Zoé Auclair, Lea Bridarolli, Bérangère Haubruge, Marion Cotillard, Hélène de Fougerolles, Olga Peytavi-Müller, Alisson Lalieux, Ana Palomo-Diaz, Astrid Homme, Joséphine Van Wambeke, Johanna Surbier, Corinne Marchand, Sonia Petrovna

idaho1981
2016-08-01
Man mår lite dåligt och har lite ont i magen hela filmen igenom, vilket är ett bra betyg eftersom man är berörd. Tänk hur flickor formas in i en könsroll som är helt sjuk. Bra barnskådisar för det mesta och väldigt snyggt foto med vackra färger.
timbo93
2015-05-16
Åh, jag tänker och känner så mycket! Nangijala, pessimistisk hopplös bild om hur det är att födas som kvinna, könsrollskampen, vilsna barn... Fotot är lite tradigt emellanåt, men annars fångar den mig om och om och om igen! Mycket stark avslutning!
Rehn108
2014-11-23
En miljö som verkligen hade kunnat bli något, men jag tycker tyvärr inte att den mystiska stämningen infinner sig. Det är skönt att se någon okonventionellt, och jag uppskattar verkligen filmen ur den aspekten. Men nja, helhetsupplevelsen är okej men inte mer.
ropes_in_tears
2013-12-31
Filmen är en saga. Och som nästan alla sagor är den en allegori. Från början till slut. Om hur samhället och dess institutioner skapar och vidmakthåller särskilda könsroller. Dessutom mycket vackert filmfoto.
BlackLodge
2013-07-09
Bandet Alcest i filmform.
JimCarrey
2013-05-29
Ett inte helt lyckat försök att nå fram till barnets känsla inför vuxenvärldens institutioner genom metaforiskt berättande eller liknande havererad intention. Eftersom jag är svag för internat och filmen var underhållande i sin skönhet får den dock en tvåa
regnstadskatt
2012-05-14
Svårt. Men det ska väl inte alltid vara lätt. Fyra för sin egen kategori. Trea bland allt annat.
rådjursblicken
2012-04-20
en sämre "the virgin suicides". kunde inte sluta tänka på att sofia coppola hade gjort den här filmen tio gånger bättre. jag är inte en cineast direkt, men hade jag läst en bok som slutade såhär, så hade jag definitivt tänkt att det inte funkar att lägga ett realistiskt slut på en berättelse som ligger så nära saga som den här gör. gå hela vägen eller skit i det, säger jag.
Galivan
2012-01-11
Fantastisk rent filmiskt. Men det underliga slutet framhävde hur abstrakt och symboliskt allting blir, och det gjorde mig konfunderad. Det verkar lite överintellektualiserat på så sätt, iallafall i min smak. Men det är mästerligt vad gäller stil, skådespeleri och atmosfär.
Ninonette
2011-08-10
Något av det visuellt vackraste jag sett.