3.6

Inside Man

Under ledning av den mystiske Dalton Russell har en grupp tagit sig in på Manhattan Trust, Wall Streets mest kända finansinstitut. Kuppen är minitiöst planerad och efter bara några sekunder har 50 personer tagits som gisslan. Russell står i begrepp att genomföra ett unikt och välplanerat bankrån, och polisen Keith Fraizer kastas in för att förhandla med rånarna och rädda gisslan. Men mer än bara finansiella värden står på spel och plötsligt dyker den slipade privatutredaren Madeleine White upp.

Originaltitel Inside Man
Regissör Spike Lee
Manus Russell Gewirtz
Genre 2000-tal, Kriminalare, Drama, Mysterium, Thriller
Skådespelare Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Carlos Andrés Gómez, Kim Director, James Ransone, Bernie Rachelle, Peter Gerety, Victor Colicchio, Cassandra Freeman, Samantha Ivers, Amir Ali Said

StureStenhög
2019-10-22
Det här är verkligen kvalitet i sin genre. Det är ett riktigt raffinerat scenario som känns väl genomtänkt och aldrig tillåts gå över styr. Den strategiska kampen mellan Denzel och Clive Owen (båda helt rätt i sina roller) är väldigt kul att följa, och trots att jag i stora drag hade koll på hur det hängde ihop den här gången, så var jag fullt engagerad i händelseförloppet, Spike Lee gör verkligen ett skickligt regijobb där han håller det enkelt, trots många trådar, och hittar en välfungerande berättarstruktur. Fyran är tveklös
StureStenhög
2019-10-22
Supernaut
2019-08-13
En riktigt bra heist-film! Snyggt filmad, bra skådespelarinsatser (oftast) men lite ojämnt tempo. Överlag bra och sevärd, men inget mästerverk.
Roswall
2018-10-22
Kantrar över till fånig!
jopjop
2017-11-11
Nu sänker jag till en tvåa.
2017-10-09
Bra
Halofreak92swe
2016-11-11
Förstaklassig bankrånarfilm! Otroligt tät, de dryga 2h känns som de bara flyger förbi. Denzel är kung och Owen likaså!
vonadel
2015-11-24
Helt ok film, men kan nog också tycka den är lite för lång. Annars finns det inte så mycket att klaga på. Ett gediget hantverk helt enkelt. Men, mitt intresse stiger ändå aldrig över 3+ nivå. 6/10
2014-11-23
Det är svårt att inte älska filmer innehållande bankrån och gisslandrama men alltför ofta känns det mesta igen. Här levereras dock ett väldigt starkt manus, intressanta karaktärer och kreativa lösningar. Dessutom är det alltid kul att se Jodie Foster och Denzel Washington som är solida i sina roller. Det är dock Clive Owen som imponerar mest i denna underbart underhållande film.
Solidus
2014-10-04
Smart och underhållande bankrånar-film. Skådespelarna sitter som gjutet i sina roller och regin är snygg och säker. Så här ska en välgjord bankrånarfilm se ut.