3.3

Intolerance

Intolerans och dess fruktansvärda konsekvenser, men även kärlekens universella språk, undersöks här i fyra historiska sammanhang av pionjären Griffith.

Originaltitel Intolerance
Alternativ titel Intolerance: Love's Struggle Throughout the Ages
Regissör D W Griffith
Manus D W Griffith
Genre Romantik, Stumfilm, Drama, 10-tal
Skådespelare Eugene Pallette, Lillian Gish, Mae Marsh, Robert Harron, Margery Wilson, Constance Talmadge, Alfred Paget, Seena Owen, Tully Marshall, Vera Lewis, Walter Long, Ralph Lewis, Howard Gaye, Josephine Crowell, Carl Stockdale

hsimpson
2020-04-03
Storslagen och enormt imponerande för sin tid. Belägringen av Babylon känns nästan som en inspirationskälla till Jacksons LotR-scener, dra på trissor. Men den är för lång, har för många historier, och är ganska märklig i sitt urval av "kärlek" och "intolerans". Nationens födelse är egentligen en bättre film, om det inte vore för den sabla rasismen där. Svag trea.
2019-03-26
För tråkig för att knyta ihop sig och det är en märklig "uppföljare" på Birth of a Nation. Det blir så mycket intetsägande tråk på 3 timmar. Sen känns den banal och kass på många sätt. Jag gillar inte.
StureStenhög
2018-05-17
Väldigt filmhistoriskt intressant, men inte en så jävla bra film, och det är definitivt en film som det är roligare att ha sett än att se. Den är verkligen galet ambitiös både produktionsmässigt och strukturmässigt, men jag tycker nog inte strukturen fungerar speciellt bra. "Nutidshistorien" är ändå helt okej, men de övriga delarna blir bara distraktioner, och det överhängande temat känns påklistrat där filmen aldrig lyckas säga något utöver det helt uppenbara. Den får mig rent av att vilja be om ursäkt till alla filmer som jag någonsin har kallat för övertydliga. Här startar man direkt med att tala om precis vad poängen med filmen är, och sedan påminner man om det i var och varannan textruta med största möjliga pekpinne. Men Babylon-sekvenserna är iaf spektakulära, det ska ju sägas, och man kan säkert förklara en del av filmens brister med att den gav sig ut på outforskad mark. Det förändrar dock inte det faktum att det finns brister, och efter tre timmar av det här är det svårt att känna sig förlåtande
gjoob
2018-02-25
Lång och seg, precis som Birth of a Nation, men denna var klart bättre. Babylondelen var min favorit, med alla storslagna bilder. Landar någonstans mellan två och tre poäng.
origC-J
2016-01-07
Ambitiöst storvulstigt men uppriktigt menat, på ett sätt som man inte vågar sig på i modern tid. Och för sin tid ofantligt avancerat fyrdelat berättande. Guldstjärna för det gigantiska arbetet i Babylon-delen.
Jämte
2015-08-31
Storlagen och påkostad. Sevärd bara för det enorma sceneriet och scenografins skull. Lite tristessvarning dock emellanåt, tappar intresset då och då iom att filmen är ganska lång.
Volantis
2015-03-05
Det här må vara en ganska ojämn film men kraften i den är ganska överväldigande. Slaget vid Babylon tillhör nog det mer imponerande jag har sett. Bra utveckling av Griffith jämfört med den sega föregångaren.
KimEkberg
2013-11-23
efter att ha sett de två parodierna "three ages" och "blad af satans bog", är det skönt att se att originalet inte är lika pedagogiskt, utan fullt risktagande, skimmrande nyskapande och djärvt. magnifikt storslaget, fortfarande gångbart, överdådligt visuellt - men samtidigt ofta gripande, med härligt mänskligt neurotiska figurer, klass-patos och en mytisk kristendom. och så förstås lilian gish som rockar en vagga i tre timmar.
kakbakarn
2013-11-09
Mycket bättre än Nationernas födelse. Flertalet maffiga och fina scener, och inget uppenbart motbjudande budskap som hos nyss nämnda film. Den är emellertid lite lång och spretig, vilket i längden inte är bra för engagemanget. Trots det avslutar den starkt, sista halvtimmen är både spännande och berörande. Stabil, nästan stark trea får det bli. Hoppas dock att det ska visa sig att Griffith imponerar som mest i sina kortare långfilmer och jag ser fram emot att ta mig an Broken Blossoms.
hampushoney
2013-09-15
Absolut mästerverk! Strejkscenen var fantastiskt gjord. Man ser att Eisenstein och Sovjet-montage hämtad mycket från Griffith.