2.8

Invasion från Mars

Författaren och amatörastronomen John och hans sambo Ellen vilka nyligen flyttat till det lilla amerikanska samhället, stannar ute en kväll för att beundra stjärnhimlen. Då plötsligt får de syn på en meteor eller liknande som ser ut att krasha i det närliggande ökenlandskapet. De beger sig till nedslagspunkten och finner där en rejäl krater som John går ner i för att undersöka närmare. Väl där nere ser John något som måste vara från en annan värld, och mycket väl kan innehålla liv. Innan John hinner berätta om detta för någon, startar ett jordskred som begraver allt i kratern. Skall han hinna varna sin omgivning om denna potentiella fara?

Originaltitel It Came From Outer Space
Alternativ titel Besök från yttre rymden
Regissör Jack Arnold
Manus Harry Essex, Ray Bradbury
Genre Science Fiction, 50-tal
Skådespelare Charles Drake, Richard Carlson, Barbara Rush, Joe Sawyer, Russell Johnson

Solidus
2018-07-22
Charmig sci-fi av den riktigt gamla skolan där männen röker pipa och tar kommandot, medan kvinnorna skriker för det minsta lilla. Det verkar som det var lag på att alla sci-fi filmer under 50-talet skulle har samma ljudeffekt. Regissören (som även har MONSTRET FRÅN SVARTA LAGUNEN på sitt CV) ska ändå ha en liten eloge att han tänker (för den tiden) lite mer nyanserat kring sina utomjordingar och tar avstånd från de klassiska elaka varelserna och ger dem lite lite mer djup. Rekommenderas om man är intresserad av tidig B-film.
Gigi1943
2014-09-15
Det här var ju småkul och inte överdriven som många andra "från-rymden-filmer" (nästan trovärdig, he he he), jag gillade den skarpt, den gjorde att man bara satt och njöt, fanns inget att reta sig på, givetvis måste den få en fyra. Speciellt hans kosrtym - hoppas ni la märke till den - som skulle räcka till att klä om hela mitt vardagsrumsmöblemang, coolt!
92axha10
2014-03-25
Rätt så trevlig sci-fi som har ett lugnt tempo, bra historia och ett budskap. Jag gillade många element i filmen och tycker filmen spelades ut bra.
AlbinWesley
2012-10-11
Inte toppklass kanske, men tillräckligt mycket intressanta element för att göra filmen underhållande och väl sevärd. Bra!
Redfield4ever
2012-08-30
Den har sin charm, men den är tyvärr inte stark nog.
Zuzz
2012-04-26
Svårt att betygsätta denna filmen. Jag tycker om den och den är spännande. Den får nog en stark 3:a.
jingoo
2011-10-29
Klassisk 50-tals-scifi där skumma saker händer i Arizona-öknen. Handlingen känns igen med det är en skön stämning.
craptastic
2011-09-19
50-tals sci-fi som håller rätt hög klass. Väldigt förutsigbar och små trist. Blir iaf lite coola specialeffekter.
EmitFlesti
2011-06-29
Det är något speciellt att se en svartvitt sci-fi film från 50-talet. Gillade det positiva budskapet som är sällsynt under McCarthy-tiden i Hollywood. Utmärkta effekter och ett välgjort alien-monster.
Astrojacob
2010-11-27
Absolut myscreepy sci-fi med lagom nerv av hot o det okända. Välgjord med hyfsade effekter, mer psykologisk än monsterhorror. En bra Fyra för den sköna tunga stämningen.