3.7

Ip Man

Historien om mästaren Yip Man som först lärde ut Wing Chun till allmänheten och som lärde upp Bruce Lee.

Originaltitel Yip Man
Alternativ titel Ye Wen
Regissör Wilson Yip
Manus Edmond Wong
Genre Drama, Action, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Donnie Yen, Simon Yam, Lynn Hung, Fan Siu-wong, Lam Ka-tung, Hiroyuki Ikeuchi, Xing Yu, Wong You-nam, Chen Zhi-hui, Tenma Shibuya, To Yu-hang, Li Ze, Calvin Cheng Ka-sing

Skapad 2019-12-21 av soderbaum
Enligt min mening en av Kinas största skådespelare och en av världens mest framstående kampsportsutövare på film, Donnie Yen, karaktäriserar kung fu legenden Ip Man i detta snygga och mycket v...   Läs mer »

sven_usling
2019-11-13
Oj vad kasst det här var. Fajtscenerna är snygga men mer än så har inte den här filmen att bjuda på.
haajen
2017-12-05
Till en början är den rätt katastrofal men sedan växer den och bjuder på superba fights, mycket underhållande!
2017-10-25
Bomkia
2017-03-23
Skådespeleriet och storyn är inte särskilt vettigt, men fighterna är förvånansvärt underhållande. 3+
Körsbär
2016-12-07
Denna film gick så långt över mina förväntningar att jag gladeligen sätter en fyra :)
Solidus
2016-09-29
Få saker slår en riktigt underhållande kampsport-rulle, men tyvärr blir aldrig "Ip Man" så bra som jag önskar. Skådespelet och kampsportssekvenserna är på en stabil nivå och den smärta som motståndarna får känna när Herr Man delar ut sina sparkar ekar ut till mig som tittare (vilket är ett gott betyg). Problemet med filmen är att den inte lyckas sticka ut. Filmer som "The Raid 2" eller valfri produktion med Jackie får mig att häpna av beundran över hur snyggt utfört actionsekvenserna är. "Ip Man" lyckas tyvärr inte med det. Med det sagt ska det säga att det är en riktigt bra koreografi, men filmen missar att greppa mig. Dessutom är det ett minus med en huvudperson som är tråkigt perfekt. Endast Bond kommer undan med det.
pampj
2016-05-13
Må vara propaganda, men vi gör och ser gladeligen liknande filmer rörande nazismens Tyskland. Japanernas övergrepp mot Kina var fruktansvärda. Filmens innehåll är fullt förståeligt och utgör en alldeles utmärkt utgångspunkt för filmens konflikt och det viktiga, kampsportsscenerna, är fenomenala.
federico033
2016-03-22
Som Nihilus sa; övertydlig propaganda och en del tekniska svagheter. Men habil kampsportsfilm, Donnie Yen är bra men tyvärr inte lika karismatisk som Bruce Lee, Jackie Chan, Jet Li eller Iko Uwais
spielmitmir
2016-03-21
Äe, måste höja till en fyra. Jag är lite förälskad i Ip Man! Vilken kille! <3
Mortiis
2015-12-28
Stort underhållningsvärde och makalös koreografi, det höjer betyget till en svag fyra.