Iris och löjtnantshjärta

Skofabrikören och innehavaren av ett stort antal skoaffärer landet runt, direktör Oscar Motander, har två söner, Baltzar och Robert, och en dotter, Mary. Baltzar är meddirektör i skofirman och Robert fänrik vid ett kavalleriregemente i Stockholm. Vid en middag hos familjens arvtant, fru Asp, blir Robert bekant med dennes husa Iris.

Originaltitel Iris och löjtnantshjärta
Alternativ titel Iris, Iris and the Lieutenant
Regissör Alf Sjöberg
Manus Alf Sjöberg, Olle Hedberg
Genre Drama, Romantik, 40-tal
Skådespelare Mai Zetterling, Alf Kjellin, Åke Claesson, Holger Löwenadler, Stig Järrel, Einar Axelsson, Gull Natorp, Margareta Fahlén, Ingrid Borthen, Peter Lindgren, Magnus Kesster, Mona Geijer-Falkner

goeran
2021-07-30
Alf Sjöbergs Iris och löjtnantshjärta från 1946, efter Olle Hedbergs roman med samma namn, är ett sevärt drama även om filmen inte når upp till samma nivå som Hets och Fröken Julie. Vad gäller de två huvudrollsinnehavarna, Mai Zetterling och Alf Kjellin, är jag särskilt förtjust i Mai Zetterlings rolltolkning; det blir hennes insats som jag kommer att minnas från filmen. Scenografin är utmärkt och fotot är väldigt snyggt. Betyg 3.
FabianBom
2015-11-04
mai är fager att åskåda!