3.1

Irma la Douce

Irma la Douce är den främsta flickan på Rue Casanova och hon gillar sitt jobb. När den renhjärtade polisen Nestor Patou börjar i distriktet blir det kärlek vid första ögonkastet men han vill inte att hans flicka skall "gå på gatan" och vidtar åtgärder för att få henne att sluta.

Originaltitel Irma la Douce
Regissör Billy Wilder
Manus Alexandre Breffort, I A L Diamond, Billy Wilder
Genre Komedi, Romantik, 60-tal
Skådespelare Jack Lemmon, Shirley MacLaine, Lou Jacobi, Bruce Yarnell, Herschel Bernardi, Joan Shawlee

2018-07-22
Jack Lemmon är riktigt bra men det är väldigt glest mellan dom bra stunderna. Det känns väldigt långt och utdraget för det mesta. Dessutom tycker jag skildringen av prostitution och torskar i allmänhet och en kvinnas som började prostituera sig när hon var 14 i synnerhet är minst sagt problematisk. Svag tvåa. Är en del saker som funkar och jag tycker skildringen ändå är lite intressant.

2012-05-16
Mysigt film trots att den glorifierar prostitution.

2011-09-23
Jack Lemmon har en komiskådra, så är det bara. Med MacLaine blir han bara bättre.
Endymion
2009-03-27
För lång men klart underhållande, mysig och kul med en alltid energisk och charmig Jack Lemmon,
wst
2008-11-10
För det mesta väldigt underhållande med ett skådespelarpar i Lemmon och MacLaine som briljerar. Filmen är dock på tok alldeles för lång och medgör att man vid ett flertal tillfällen tittar på klockan. Den är ändå så pass underhållande att den klarar ett godkänt betyg.
Tonti
2008-07-28
Utan de alldeles utmärkta huvudrollsinnehavarna skulle detta kunna blivit blekt, nu är det bara det stundtals. I övrigt väldigt underhållande och härlig och på gränsen till fyra.
MaraJade
2005-11-17
Härligt underhållande och Jack Lemmon & Shirley MacLaine tillsammans slår det gnister om.
Unleashed747
2005-09-24
Stundtals mästerlig, stundtals lite smått långsam. Men allt som allt är det en underhållande Wilder-film.
daniel77
2005-08-19
Härlig Technicolor! Men storyn känns inte riktigt rätt...
alexi
2005-08-03