3.3

Iron Jawed Angels

Bestämda unga aktivister tar den amerikanska suffragett-rörelsen med storm och riskerar sina liv i kampen för kvinnors rösträtt i USA.

Originaltitel Iron Jawed Angels
Regissör Katja von Garnier
Manus Sally Robinson, Eugenia Bostwick-Singer, Raymond Singer, Jennifer Friedes
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Hilary Swank, Frances O'Connor, Julia Ormond, Anjelica Huston, Molly Parker, Patrick Dempsey, Laura Fraser, Brooke Smith, Lois Smith, Vera Farmiga, Joseph Adams (I), Bob Gunton

SUKOF
2014-03-20
Första halvan var inget att ha men andra halvan var riktigt bra. Soundtracket var fucked up som alla andra sagt. Vissa starka scener, andra värdelösa.
BadCharlotte
2013-05-17
Stör mig på omslaget till filmen. Känns inte riktigt som att det går ihop. Fast filmen i sig var underbart bra! Det borde göras fler filmer om såna här starka kvinnor. Musiken var lite irriterande och passade inte in. Men en stark fyra!
Podpolkovnik
2012-03-05
Intressant och småtuff girlpower-film. Helt okej.
Asuparagasu
2011-08-23
Som tidigare sagts -> wtf is up med soundtracket?!?!?!
2011-07-26
Musiken är verkligen helt uppåt väggarna, vad fan tänkte dom? Den här filmen har många många brister men den är samtidigt rätt välgjord på andra sätt och jag vet inte hur mycket skildringen har med verkligheten att göra men den funkar rätt bra ändå.
muskelbengan
2010-10-13
ämnet är så himla viktigt och kläderna är fina så jag dör men den är för lång, jag tröttnar på att dom har slängt in en kärlekshistoria i filmen (vad hände med den?) och den töntiga musiken som inte passar in. det behövs mer filmer om ämnet. jag och en vän spekulerade i hur en europeisk variant hade sett ut. eller varför inte en svensk.
misslonely
2010-09-25
tv-filmig, men snygg och ett gripande ämne i populärtappning.
mgrankvist
2010-05-29
Jag borde ha älskat den här filmen - alla mina favorit tv-serie skådisar, kvinnors kamp, tidigt 1900-tal... MEN det är alldeles för mycket MTV för att filmen ska fungera. Den moderna musiken, de moderna replikerna och de grälla kläderna gör att den historiska realiteten går förlorad, och därmed känns även handlingen som en uppdiktad saga; snarare än en faktisk händelse som varit avgörande för vår moderna tid. De kunde ha gjort den här filmen bra!
kollind
2009-03-24
Nja, svängde fram och tillbaka men genuin för det mesta, det enda som jag verkligen hakade upp mig på var soundtracket som skar sig ngt fruktansvärt hela tiden (utom sångscenen).
Bender
2006-10-09
Ett viktigt ämne men dålig film. Soundtracket kändes helt otroligt fel och filmen var löjligt förutsägbar på sina ställen. Kunde ha gjorts mkt bättre.