2.6

Ironmaster

Utspelar sig under stenåldern. Den onde Vood blir utkastad från byn efter att ha mördat sin far, stammens ledare, för att ta över makten. Den gode Ela lyckas dock stoppa honom, och driver iväg honom till bergen. Där råkar han av en slump upptäcka järnets hemlighet och kommer tillbaka för att ta makten...

Originaltitel La guerra del ferro - Ironmaster
Regissör Umberto Lenzi
Manus Luciano Martino, Alberto Cavallone, Lea Martino, Dardano Sacchetti, Gabriel Rossini
Genre 80-tal, Action, Äventyr
Skådespelare Sam Pasco, Elvire Audray, George Eastman, Pamela Prati, Jacques Herlin, Danilo Mattei, William Berger
Filmnummer 20156

Dele
2016-07-01
Storartad komik. Manowar borde göra ett konceptalbum (betitlat "Vood - King Of Steel (Steelking)") baserat på denna historia. Lite filosoferande kring vapen och våld gör att jag sträcker mig till en (svag) betygstvåa.
Vasp
2015-08-15
Ger den en 2:a jag gillar den här typen av filmen. Men jag vill ändå ha dom hyfsat trovärdiga. Denna var inte trovärdig men underhållande.
2014-09-04
Eastman är skitelak, bufflarna är många och ofta, apmänniskorna jättefarliga, och Pamela Pratis topp har lite svårt att sitta på plats i denna lärorika stenåldersfilm. (7/15)
Noseman2005
2013-04-24
Töntig, med stort underhållningsvärde. Men bra? Njäe... 4/10
SalotSar
2013-01-24
Att se den här ensam är måttligt underhållande. Men med en god vän och ett sexpack folköl är det här (ofrivillig) underhållning av stora mått. En bisarr naturfilm med stenålderstema övergår i märkliga förvecklingar med ett gympumpat fiskansikte som den store hjälten i kamp mot de som inte håller på "traditionen", dvs uppfinner järnet och övergår i en stor rasren kärleksgemenskap (alla män har tillgång till alla kvinnor och alla kvinnor har tillgång till män, fast inte utanför den egna härskareliten). Noteras att alla kvinnor stönar när de gör saker: maler säd, tänker, skjuter pilbåge, avlider.
Vitus
2012-03-28
förvånansvärt bra med tanke på skräpet man förväntade sig.

2010-12-07
Härligt stenåldersäventyr med svärd dueller och muskler.
Kriffot
2010-08-19
Mycket orimligt järnsmide och orimliga pilbågar! stundtals kul men repetetiv handling!
idd
2010-08-19
lite enformig, men den bjussar ju iaf på historisk korrekthet, tidstypiska frisyrer å en hel del hippietrams!
2009-12-07
Eastmans Lejonmössa är en historia för sig, annars är detta ett traditionellt italienskt mästerverk i Conans kölvatten. Vet inte vad Lenzi tänkte på i skapandet av denna, men lite blod lyckades han åtm få med till ett hyfsat soundtrack som för tankarna till nån av hans cannibal-rullar. Hur som helst är detta hysteriskt roligt och taffligt, men den slår inte Sword of the Barbarians på samma tema (och budget)