2.5

Iskallt mord

Richard och Justin är två uttråkade rika killar som planerar och utför ett perfekt mord. De tror att de har kommit undan. Vad de inte räknat med är Cassie Mayweather. Cassie är en mordspanare som ställs inför sina personliga demoner när hon följer sin intuition om vilka som är de verkliga mördarna i vad som verkar vara ett anonymt kvinnomord.

Originaltitel Murder by Numbers
Alternativ titel Murd3r 8y Num8ers, Murder by Numbers - Iskallt mord
Regissör Barbet Schroeder
Manus Tony Gayton
Genre Thriller, Kriminalare, Drama, 2000-tal
Skådespelare Sandra Bullock, Ben Chaplin, Ryan Gosling, Michael Pitt, Agnes Bruckner, Chris Penn, R D Call, Tom Verica, Michael Canavan, Krista Carpenter, Janni Brenn

Skapad 2019-12-22 av Anonym
”Iskallt mord” eller ”Murder by Numbers” är en kriminalthriller med Sandra Bullock i huvudrollen som polisutredare i ett mordfall på en kvinna. Bullock gör en av hennes svagare insatser, trots ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-16 av Stygga-Vargen
Kan man vara fri utan att begå brott? Det är denna filosofiska fråga som filmen Iskallt mord försöker besvara. Detta är en av de bästa filmerna som gjordes under 00-talet och jag har sett den ...   Läs mer »

2016-10-02
Bra, underhållande och spännande thriller med bra skådespelare. Något mästerverk är det ju inte men ändå väldigt bra. Svag 5:a.
2016-04-03
Bullock, Gosling och Pitt gör vad dom kan men det räcker inte särskilt långt med så tafflig regi och platt manus. Hade kunnat vara en stabil fyra med lite finslipning av manus och mer kompetent regi. Men som den typiska tv-deckare den faktiskt är så räcker det bara till en tvåa. En tvåa som duger alldeles utmärkt en seg kväll dom denna så inget fel i det!
LTT86
2015-02-05
zzzzzzz... zzzzzzz... zzzzzz...... zzzzzzz..... zzzzzzz... höhöhöhhh..... hhöö.... aaaaaahhhhh....... öh... va? Oj, sorry. Somnade av tråkighet. Vad har jag missat? Absolut ingenting? Okej.
2014-11-02
Ojämn mordthriller, pendlande mellan ordinär TV-deckare och originell brottspsykologi. Bullock bär filmen, hon är överraskande bra i en roll som sympatiskt nog tillåts vara både trasig och lite ful ibland. Mest intressant är de för Hollywood otypiskt omvända roller som präglar handlingen. En fördel är att gärningsmännen är kända under hela filmen. 2+
Berniey
2014-08-01
Håller inte måttet alls för denna typ av skräp då allt ifrån löjlig story till miserabla skådespelar insatse och ett foto som är under standard.

2014-05-21
Ungefär lika platt som den svenska titeln. En hygglig grund om ett Rope-liknande försök till perfekt mord saboteras av oändliga klichéer kring Bullocks svåra snut. Gosling och Pitt är dock mycket bra.
Gigi1943
2014-05-18
Är man inte trött på alla chefen som vill lägga ner utredningar när agenterna (eller liknande) är upplösningen på spåren. Den var trist och ganska svårt att hänga med tidvis, S.B har gjort bättre rollprestationer.
ziferN
2014-04-09
En typisk ordinär och i form av en vardagsthriller men den fungerar ändå helt klart att titta på för stunden, och som underhållning eftersom den har en story som faktiskt inte är särskilt dålig, dock så faller den som sagt hos mediokra thrillers. Filmens slut kanske inte heller var något av de starkaste heller.
Tatty
2014-04-07
Sett denna här många ggr utan att tröttna på den. Den är bra och spännande. Gillar hur de spelar rollerna i morden och så även när det handlar om nån rike/snygge och töntige som har nåt samband med varann.
RichardEk
2013-07-27
Huruvida Sandra Bullock är så bra som marknadsföringen vill påskina ska jag låta vara osagt, men det är inledningsvis ett intressant kvinnoporträtt hon har att arbeta med i denna stundtal originella pusselthriller. Tyvärr håller det inte filmen ut. Slutet innehåller de numera förutsägbara vändningarna och Bullocks figur kan i slutändan, när hon bekämpat sina demoner gå in i tvåsamheten på nytt, fullt kurerad enligt Hollywoods genusnormer.