3.1

Island of Lost Souls

En sjöman hamnar efter ett skepbrott på en ö bebodd av en forskare, Dr Moreau, som försöker korsa människor med djur. Efter en bok av H.G. Wells.

Originaltitel Island of Lost Souls
Regissör Erle C Kenton
Manus Philip Wylie, Waldemar Young
Genre Äventyr, Skräck, Science Fiction, Romantik, 30-tal
Skådespelare Bela Lugosi, Charles Laughton, Richard Arlen, Leila Hyams, Kathleen Burke

Solidus
2017-05-14
Härlig stämning och välgjord make-up som står sig väldigt bra mot dagens mått. Filmens stora stjärna är Charles Laughton som är superb som Doktor Moreau. Även regin ska få en eloge, för trots att detta är en film från 1932 så är det fortfarande en snygg film med en kuslig atmosfär över sig. Många av dåtidens stora skräckklassiker känner jag att datumet har passerat sitt bäst-före-datum sedan länge och det är svårt att komma in i dem. "Island of Lost Souls" är en av de få skräckklassikerna som tillhör undantagen, då jag var fast från början till slut. Ett odödligt mästerverk.
martineden
2016-09-25
[rek. 4] En superb filmatisering av Wells' klassiska kortroman. Filmen är laddad med en mycket fin och tät atmosfär. Skådespelet av Laughton är världsklass och jag gillar även Lugosi i en liten men viktig roll. Sminket här är väldigt bra och Paramount gör ett mycket bra jobb med att hänga på skräckboomen som Universal startade. Denna film erbjuder verkligen det absolut bästa från den klassiska skräckfilms perioden .Mycket, mycket bra!!! 4+
mattarello
2014-11-01
Mycket bra filmatisering av H.G. Wells roman. Det märks att den gjordes innan Hollywoods självcensur infördes i form av "The Hays Code" för det finns många om än något subtila anspelningar på sex. Laughton är mycket bra som den obehagligt leende Dr Moreau. Slutet är en fröjd att se.
2014-10-06
Riktigt bra men inget speciellt som lyfter den över en trea...
precineadd
2014-08-06
underbar film på alla sätt och vis.
jingoo
2014-01-09
Stämningsfull film som trots sin ålder skapar en spänning och ett obehag, inte bara mysrysig som andra gamla skräckklassiker. Laughton är fantastisk som den slemmigt självsäkre Moreau. Kathleen Burke som Lota har utstrålning och jag gillar rollfigurens försiktiga, avvaktande sätt och korta repliker. Det ger ett främmande intryck.
myslas
2013-06-11
Lite mycket upp och ned för att förtjäna ett högre betyg. Sista tio minuterna är nästan värt full pott, men dessförinnan går det lite på sparlåga. Charles Laughton gör dock en strålande insats som Moreau.
oell
2013-03-17
apmannen
2012-03-27
Visa mig en film med ännu högre densitet fantastiska apmänniskovarelser och jag ska med glädje ge den filmen en femma.
Mikka
2012-03-12
Nej, vad jag blev besviken. Den här känns väldigt B-ig och föråldrad. Den är dessutom ganska seg.