3.4

Isle of Dogs

12-årige Atari Kobayashi arbetar för den korrupte borgmästaren i staden. När alla hundar i MegasakiCity en dag blir skickade från staden till en stor soptipp, så tar Atari saken i egna händer och beger sig i sitt miniatyrflygplan till Trash Island i hopp om att hitta sin vakthund Spots. Med hjälp av sina nyvunna byrackor till vänner, påbörjas ett episkt äventyr som kommer att avgöra framtiden för hela prefekturen.

Originaltitel Isle of Dogs
Regissör Wes Anderson
Manus Wes Anderson
Genre Drama, Komedi, Animerad, Äventyr, Science Fiction, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Bryan Cranston (röst), Koyu Rankin (röst), Edward Norton (röst), Bob Balaban (röst), Bill Murray (röst), Jeff Goldblum (röst), Kunichi Nomura (röst), Akira Takayama (röst), Greta Gerwig (röst), Frances McDormand (röst), Scarlett Johansson (röst)

BarryHero
2020-05-25
Otroligt fin stop-motion i en häftig (om än stereotypisk) Japan-miljö. Väl genomarbetade karaktärer i ensemble-stuk där stjärna efter stjärna utgör de olika rösterna. Länge leve stop motion-teknologin. Storyn är bra och spännande med humor även om den kanske tappar lite mot slutet.
HerrNenne
2019-11-18
Väldigt mycket Wes Anderson förstås, men liksom Moonrise Kingdom har jag svårt att se något som faktiskt slår an i mig i den här filmen. I MK fanns det scener jag ville återkomma till, vilket ledde mig till att se filmen igen och igen och upptäcka att jo, det fanns där. Jag är tveksam på ifall någonting kommer dra mig tillbaka till den här filmen på samma sätt, för att ge den en ny chans.
ulpe01
2019-06-25
Jag tror mig förstå att Wes Anderson har svårt för katter och "kattmänniskor", men det här var ändå ett sant nöje att se. Från start till slut är det uppenbart vem som regisserat, och detaljnivån är imponerande (den där tåren med mascara var helt förbluffande). Det finns något intressant att titta på i varje filmruta. Att välja att inte texta de japansktalande skådespelarna är ju lite eget, men om jag nån gång lär mig japanska vet jag vilken film jag ska se först.
92axha10
2019-06-21
Humor i Wes Anderson-stil. En hyllning till hundar.
DiMMUBoRGiR
2019-02-20
Å nej... Så platt och försiktigt allt var. Sällan roligt, knappt engagerande. Snyggt och stämningsfullt förstås. Men utan nerv eller finess som man nu tar för givet av filmer av Wes Anderson. En rejäl besvikelse för mig.
erosagape
2019-02-10
Ett nöje att se även om det inte så ofta var ett nöje för de medverkande. Javisst ja, de var ju tecknade.
Albion
2019-01-21
Wes Andersons stil känns igen, cynism och svart humor. Det här är en ganska träffsäker film men även om den känns intressant och nyfiken så kommer man inte ifrån att det också är riktigt påfrestande emellanåt. Jag kan säga så här, jag är glad att ha sett den men inget jag gärna vill se igen. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-
jingoo
2019-01-05
Wes Anderson börjar få svårt att utveckla sig själv i sin alldeles egna lilla genre. Många av hans senare filmer har varit småcharmiga, men ganska urvattnade. Den här föll mig dock i smaken.
jopjop
2019-01-04
Fruktansvärt irriterande.
haajen
2018-12-08
Svårt att inte charmas av den här skruvade fabeln. Som alltid, precist och detaljerat där varje filmruta rymmer en massa ögongodis.