3.4

It's a Free World...

Angie får sparken från en rekryteringsbyrå och startar hon eget i samma bransch ihop med rumskamraten Rose. De rekryterar till en början invandrare på schyssta villkor, men upptäcker snart att det är mer lukrativt för dem själva att anlita papperslös arbetskraft.

Originaltitel It's a Free World...
Regissör Ken Loach
Manus Paul Laverty
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Kierston Wareing, Juliet Ellis, Leslaw Zurek, Colin Caughlin, Joe Siffleet, Raymond Mearns

Skapad 2019-12-22 av Sarlac
Angie jobbar med att rekrytera folk utomlands till företag i Storbritannien. Hon mister dock jobbet då hennes chef antastar henne och i samband med det så sparkar han henne. Hon startar sin egen jo...   Läs mer »

pokerfacedpots
2015-01-18
Håller inte med nedan, om huvudpersonen. Hon gör sina val driven av girighet. Ok hon är mänsklig och inte en ond människa men ändå, fattigdom betyder inte att människan inte kan göra moraliskt ansvarig. Men mindre lyckligt lottade mänskors moral prövas hårdare än de som är födda med silversked.
Myllo
2013-07-02
Mycket bra kommentar R Ek om en synnerligen viktig film.
RichardEk
2013-06-29
Skildring av hur vi avhumaniserar oss själva och andra när vi följer ekonomiska rationaliteter och ekonomistiska imperativ. Ken Loach berättar denna Faustliknande nedgång i omänsklighet väl. Huvudpersonen Angie är inte en ond person, men omständigheterna driver henne mot en hjärtlöshetens position, och de möjligheter att stiga av innan det är för sent tar hon inte. Samtidigt har vi ett riggat kapitalistiskt system som bäddar för detta utstuderade utnyttjande av människor, det är inte frågan om marginella sidoeffekter utan någon inneboende i dagens globala ekonomi, och även detta berättar Loach bra (på gränsen att bli lite väl övertydlig/magisteraktig).
Vitorovic
2013-03-09
Det blir en 5:a, men inte pga en stor filmverk, Ken har gjort bättre än så här på den fronten. Hög betyg blir det pga intelligensen i sättet att berätta om det orättvisa i kapitalismen och hur det negativa multipliceras på samma sätt som bilden i två speglar vända mot varandra...
bubblo
2011-10-23
Alla är offer i den nya "fria" världen: Alla kämpar för överlevnad, tvingas sparka neråt och slicka uppåt. A utnyttjat B som utnyttjar C. En ond nedåtspiral. Samhället av idag. Nånting sånt.
cassiopeia
2011-10-03
Intressant och tankeväckande. Tacksamt att filmen inte befolkas av entydigt Onda eller Goda människor.
ezeikel
2011-06-09
Ken Loach gör viktiga filmer.
mi9
2010-09-22
Gillar dokumentärstilen. Filmen bygger på tre "sanningar": hur "det kapitalistiska systemet" är, hur lätt man glider över gränserna i detta system och hamnar i elände, dels att allt går i cirklar på slutet börjar ju allt om. - en stark? 4:a
DanielMott
2010-05-06
Ken Loach It's a Free World… berör ett intressant, skrämmande och viktigt ämne, på ett välgenomarbetat sätt, men lyckas tyvärr inte beröra tillräckligt i slutändan. Betyg: 3
Bozze80
2010-04-18
Det här var första gången jag blev lite besviken på Ken Loach (även fast den var godkänd), kändes som att tanken var bättre än filmen, för den lyckades verkligen inte beröra så mycket som den borde ha gjort.