3.4

Ivan den förskräcklige

År 1547 kröner Ivan IV sig själv till Tsar av Ryssland och lägger kraft på att återta förlorat ryskt land.

Originaltitel Ivan Groznyj I
Alternativ titel Ivan the Terrible
Regissör Sergej M Eisenstein
Manus Sergej M Eisenstein
Genre Biografi, 40-tal
Skådespelare Nikolaj Tjerkasov, Ljudmila Tselikovskaja, Serafima Birman, Michail Nazvanov, Michail Zjarov, Amvrosi Butjma, Michail Kuznetsov

the-godfather
2021-01-28
Ett mästerverk av Eisenstein, de imponerande närbilderna på alla ansiktsuttryck förmedlar känslorna hos de inblandade på ett mycket starkt sätt. Scenografin är väldigt bra liksom skådespelet. En av det stora ryska filmerna och ett måste att se för filmälskade.
Ful_fisk
2018-07-09
Snygg, elegant och stilig, men knappast överdrivet underhållande. Hade nog behövt tona ner på överspelandet och finslipa manuset för att det skulle bli riktigt lyckat. Men som det är är det ändå rätt coolt, underbart märklig och makabar på något sätt. Hamnar lite kluven, och avvaktade inför del två innan betygsättning. Den var bättre, och som helhet räddas del ett upp rätt hyfsat. En trea får det bli. En sådan film som man bör se, men som kanske inte ses om i första taget.
MaxMackan
2015-03-27
I mitt tycke lite överskattad. Den är fantastiskt snygg och bildkompositionerna är oerhört läckra. Det engagerar ibland men inte tillräckligt ofta. Långa perioder är det verkligen dödstråkigt. Kanske var jag på fel humör. Brukar inte ha problem med lågt tempo, men detta funkar inte för mig. En vacker dag får man kanske prova den igen.
Astrojacob
2014-09-26
Kanske svårt att toppa "Strejken", "Potemkin" och "Oktober" men denna upplevelse helt unik ändå. Kanske för ljudet och den suggestiva musiken? Cherkasov som Ivan helt magisk. Klockren Femma för mig som älskar den klassiska svartvita filmkonsten.
Sangraal
2014-08-12
Suveränt skådespel från nästan alla inblandade, inte minst från Nikolaj Tjerkasov. Dock tycker jag det är alldeles för mycket fokus på de interna intrigerna, nästan så det blir såpoperaaktigt. Fast lite mer episkt, såklart. Stundtals är det makalöst bra.
ilBrutto
2014-01-09
På tok för teatralisk för min smak, sedan har jag svårt att tolka symbolismen som filmen är nedsölad av. Jag har för dålig kunskap om rysk symbolik
emilstjernholm
2013-05-14
Det här är den första av Eisensteins ljudfilmer som jag har haft möjlighet att se. Inledningsscenen med kröningen är fantastiskt läcker. Som alltid är Eisenstein en mästare på klippning och bildkompositioner med många uttrycksfulla närbilder. Däremot tappar den lite styrfart efter kriget mot Kazan med en orgie i samvetskval och sentimentalitet. Hoppas att del två kan ta vid där del ett började.
martineden
2012-11-18
[rek. 4] Ja, det är diskutabelt huruvida detta (tillsammans med del 2) är Eisenseins magnum opus, men det är helt klart ett cineastiskt mästerverk som får (nästan) alla andra episka dramer att bleka vid jämförelse. Eisenstein är en bildkompositör och varje ruta känns minutiöst strukturerad och arrangerad. Skådespeleriet är teatralt och stiliserat och det är uppenbart att folk är så jävla indoktrinerade av det amerikanska skådespeleriet att de finner allt som avviker från detta är konstigt. Mycket symbolik och suggestivitet. Tjerkassov är utmärkt tillsammans med den övriga ensamblem. Prokofievs musik är även enastående. Fantastiskt mästerverk!!! Ett av alla tiders största klassiker!!! 5.
labi
2011-11-24
Antar att det är som att svära i kyrkan i cineastkretsar, men kan inte annat än att hålla med KimEkberg till fullo.
#54
2010-04-07
Eisenstein övertygar mig inte.