3.1

Ivanhoe

Filmatisering av Sir Walter Scotts klassiska riddarsaga om Sir Wilfred of Ivanhoe. Filmen utspelas på 1100-talet i England. Isaac av York blir räddad av en modig ung riddare som ger honom en häst och utrustning för att följa med Isaac till ett tornerspel.

Originaltitel Ivanhoe
Regissör Douglas Camfield
Manus John Gay
Genre Drama, Romantik, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Anthony Andrews, Sam Neill, Lysette Anthony, Olivia Hussey, John Rhys-Davies, James Mason, Michael Hordern, Michael Gothard, Julian Glover, Ronald Pickup, George Innes, Stuart Wilson, David Robb, Tony Haygarth, Philip Locke, Timothy Morand, Kevin Stoney

fisk0
2020-01-05
Tror jag såg den för första gången i år, kände åtminstone inte igen mycket. Hur som helst, helt OK men inget märkvärdigt.
2020-01-03
Filmen var riktigt bra en gång i tiden. Nu är den bara tröttsam...
StureStenhög
2019-06-11
Ska väl vara någon form av svensk klassiker det här, men det här var första gången jag såg den. Jag var länge lite tveksam, det är inte riktigt min genre, och det känns som att alla de här filmerna är i princip likadana. Det var också känslan här till en början. Hyfsat kompetent, men inte speciellt exalterande. Men med tiden framstod karaktärerna som alltmer tredimensionella, och då ökade även mitt intresse. Det var upplagt för en välbekant strid mellan ont och gott, men man grumlar åtminstone bilden lite längs vägen. James Mason är bra dessutom. Så den jobbar sig upp till en svag trea till slut
Albion
2019-01-01
så var det dags igen efter många års paus. man kan ju storyn utantill så det blir förstås inga wow-effekter precis men jag gillar filmen oförskämt bra ändå. T ex är karaktärerna rakt igenom ganska bra presenterade. och vilka ridderliga namn sedan: Front de Boeuf, Guilbert de Bracy, Brian de Bois-Guilbert. James Mason är också bra. Betyget blir en stark 4;a vid denna omtitt, dvs 4+
myslas
2019-01-01
Börjar starkt med det inledande tornerspelet som är väldigt bra gjort. Efter det är det ganska mycket upp och ner, skådespelarna gör det bra men manuset är lite för svagt. Hur som helst bra för att vara en TV-produktion och jag blev lite förvånad över hur mycket jag faktiskt gillade den nu när jag såg om den efter 10-15 års paus.
Zingostar
2017-10-24
En klassiker. Iallafall för oss svenskar. Jag älskar att se denna varje år efter nyår. Men endast då.
AndreaFurberg
2017-01-02
okej såg bara lite i början och på slutet (det är jag glad för), men alltså Rebecka verkar vara den enda som hade känslor på medeltiden. Tack gud för judarna.
LadyFlanders
2016-01-01
Same procedure as every year. Brukade kolla på den förr, för Sam Neills skull, men det är nog 30 år sen sist.
symbiosis
2015-01-02
Synd att kommersiell tv förstör en nyårstradition!
Supernaut
2014-11-21