2.3

Ivanna

En ung vacker kvinna vid namn Ivanna söker jobb som kemist hos den excentriske baronen Janos Dalmar, en man som fullkomligen dyrkas av byns ungmöer men med tvivelaktigt rykte och med många makabra historier cirkulerandes kring sig och sin släkt. Det ryktas bland annat om att alla kvinnor som blir kära i baronen möter en våldsam dd. Baron Dalmar försöker knäcka livets gåta och återuppliva sin döde bror, som dog i en brand. Ivanna drabbas av märkliga mardrömmar där baronen dominerar henne fysiskt och psykiskt och hon ser baronens brors brända kropp röra på sig. Eller är det verkligen drömmar...?

Originaltitel Ivanna
Alternativ titel Altar of Blood, Blood Castle, Il Castello dalle porte di fuoco, Killers of the Castle of Blood, Scream of the Demon Lover
Regissör José Luis Merino
Manus Enrico Colombo, María del Carmen Martínez Román, José Luis Merino
Genre 70-tal, Skräck
Skådespelare Erna Schürer, Carlos Quiney, Agostina Belli, Cristiana Galloni, Enzo Fisichella, Ezio Sancrotti, Antonio Jiménez Escribano, Christian Pathé, Mariano Vidal Molina

niebaotan
2020-10-04
Något långsam slottsrysare med ett soundtrack som är för jävla enerverande. I övrigt är den dock klart godkänd underhållning men den når inte riktigt upp till en 3a.
dudson
2014-05-20
Rätt ordinär slotts skräckis men känns det är nått som saknas tyvär"
2011-11-15
Stilig slottsrysare med de vanliga ingredienserna för tiden. Trots en del trevliga händelser är den alldeles för långsam för att hålla mitt intresse i 90 min. Har sett betydligt roligare liknande filmer från den här tiden.
tilapia
2006-05-07
Murrig, klyschig och långsam spansk rysare med mycket zoomande och förvirring, precis som man vill ha det. Inte fullt lika skön som Merinos underbara "Zombis återkomst" men en klart mysig film.