3.8

Ivans barndom

Den 12-årige Ivan arbetar som spion på östfronten. Tack vare sin storlek kan han smyga bakom tyskarnas linjer vilket gör honom värdefull. Själv drömmar han om sin mor.

Originaltitel Ivanovo detstvo
Alternativ titel Ivan's Childhood
Regissör Andrej Tarkovskij
Manus Andrej Konchalovskij, Michail Papava, Vladimir Bogomolov, Andrej Tarkovskij
Genre Drama, Krig, 60-tal
Skådespelare Valentin Zubkov, Jevgenij Zjarikov, Nikolaj Burljajev, Nikolaj Grinko, Valentina Malyavina

KyLLo
2021-10-13
Wow! En annorlunda upptakt som fångade mitt intresse direkt. Sedan följer en oviss utveckling. Det är ett fantastiskt filmhantverk. Scenografin, fotot, kameraarbetet och ljussättningen är toppklass. Det skapar en underbar stämning och känsla. Och alla små detaljer. Exempelvis används rök för att ge sken av kyla. Persongestaltningen är också skickligt utförd, där den fångar olika personligheter och människor som är vana vid tuffa beslut, men som plötsligt ställs inför en helt ny situation där känslor, logik och förnuft ska försöka enas. Välspelad, inte minst av pojken. Offret är en mer folklig film, medan den här och flera andra av Tarkovskijs filmer kanske mer tilltalar genuint filmintresserade. Jag tycker att Ivans barndom är både intressantare och mer välgjord än Spegeln. Den är mer sammanhängande och mindre utdragen än Den yttersta domen. Däremot är ingen av filmerna direkt dålig och jag blir sugen på att se mer.
quelnightmare
2021-09-24
Den häpnadsväckande, dystert poetiska debuten från en av kanonregissörerna - Andrej Tarkovskij. Alltid ett nöje att se filmen som startade denna fantastiska karriär.
2020-07-16
Fantastiskt snygg, bitvis bland det snyggaste svartvita foto jag sett. Inledningsvis gillar jag filmen och det känns som att det här kommer vara det bästa jag sett av Tarkovskij. Men sen tappar den tråden och som allt annat han gjort så tilltalar det poetiska mig inte alls. Det blir skittråkigt och oengagerande. Jag bryr mig inte ett dugg och allt hoppande gör att jag inte har någonting att fästa mig vid för att hålla uppe intresset. På pappret en gripande historia på många sätt, men inget av det når fram. En svag tvåa.
Ful_fisk
2019-11-14
Stark och bra film med ursnyggt foto och en engagerade intrig! Scenerna utan Ivan är dock lite röriga och märkliga, vilket håller tillbaka filmen en del. Men absolut en bra film, som hade kunnat slipas till riktig mästernivå ifall nämnda scener gjorts lite skarpare.
mylar
2015-10-02
Tänk om någon hade kombinerat Tarkovskijs estetiska sinne med en duktig författare. Det skulle ha blivit fantastiska filmer. Det här är hoppigt och förvirrande för hjärnan, men väldigt njutbart för ögat. Jag förstår inte varför någon i filmen gör det de gör, men det är kanske inte meningen heller. Det här är säkert också en film för de poetiskt lagda.
Punkliv
2015-09-14
Rekommenderad femma. Snygg som få, men tyvärr är den lika tråkig som den är snygg... Ivan är dessutom en jobbig och lillgammal unge. Visuellt är den en solklar femma och något av det vackraste som någonsin fångats på film - men när en film är ett sömnpiller starkare än någon bensodiazepin kan jag inte ge ett högre betyg än två av fem.
Dutch
2015-09-06
Vacker men tråkig
lilebroer
2015-06-10
Ivan's barndom är en av de mest vackra och välfotade filmer som jag någonsin upplevt. Det sägs att de kunde repetera upp till två dagar för att få till den perfekta scenlösningen. Ett arbete som man verkligen ser resultatet av. Detta tillsammans med ytterst tilltalande miljöer gör att filmen blir oerhört spännande att följa, i alla fall visuellt. Och om jag får erkänna så är det faktiskt min stora dragningskraft i Ivan's barndom då själva berättelsen känns rätt så alldaglig. Jag tror att detta är ett oerhört bra första steg in i Tarkovskiy's värld och ett måste för alla fotointresserade. (LÄS MER PÅ MIN BLOGG - http://theshinbonepost.blogspot.se/2015/06/ivanovo-detstvo-ivans-childhood-1962.html)
timbo93
2015-01-21
Scenerna i bokskogen är sagolika!
emilstjernholm
2015-01-21
Minimalistisk film vars bildspråk verkligen gnistrar till ibland - björkarna, äpplena, träsken! - men stundtals känns scenerna osammanhängande och det inte på ett intressant eller utmanande sätt.