2.9

Ivar Kreuger

Handlar om den gåtfulla finansmannen Ivar Kreugers kärlekshistoria med den mystiska finskan, Tuula. Det är även skildring av de dramatiska turer som ledde till den berömda Kreugerkraschen.

Originaltitel Ivar Kreuger
Regissör Lars Molin
Manus Lars Molin
Genre Drama, Mini-serie, 90-tal, Biografi
Skådespelare Lars-Erik Berenett, Regina Lund, Sven Wollter, Erland Josephson, Krister Henriksson, Björn Granath, Sverre Anker Ousdal, Johan Rabaeus, Ingvar Hirdwall, Eva Röse, Lennart Hjulström, Maria Kulle, Gösta Bredefeldt, Gunilla Nyroos, Lennart R Svensson

RustyFilm
2021-01-31
Den sista av Lars Molins TV-serier. Den hade premiär på SVT juldagen -98. Lars Molin avled en dryg månad efter premiären. Jag tror att den här Ivar Kreuger filmatiseringen är den mest påkostade av alla hans skapelser. Det bjuds på många snygga scener och fotot är genomgående bra men det är tyvärr väldigt tråkigt och jag hittar inte den där härliga Molinstämningen som många tidigare Molinare bjudit på.
2018-06-29
För seg för min del...
okidoki
2017-07-02
Tråkig och smått obegriplig. tråkig
AlbinWesley
2016-06-20
Irriteras av Regina Lunds finlandssvenska accent, och tycker att karaktärerna är rakt igenom tråkiga. Dramat må vara bra och med vissa spännande eller intressanta delar, men i slutändan bryr jag mig inte alls om vad som händer, så jag kan inte förmå att tycka om detta.
Gigi1943
2014-09-22
Spännande, intressant, superbra.
TobiasRydén
2012-02-01
Skådespeleriet är minsann inte alltid bra, men Rabaeus gör bra ifrån sej i titelrollen, Wollter är skön som Jacob Wallenberg och det finns lite smågodis att plocka här och där. Kärlekshistorien mellan Tuula och Ivar, som tar mycket plats, är kanske det minst intressanta i hela serien. Själva finansdiskussionerna är svåra att hänga med i, vilket även Grillos, Bomaniacs och Nallands kommentarer vittnar om, men ändå rätt underhållande. Lite mer begriplighet hade dock varit på sin plats. 20- och 30-talsmiljöerna (och -kläderna) är vackra och mysiga, men att det är en SVT-budget vi har att göra med framgår bland annat av att fasaden på Landstingshuset i Stockholm får posera som Banque de l'Union de Parisienne, och Spegelsalen på Grand Hotel i Stockholm ska föreställa en nattklubbslokal i Paris. Slutet lämnar lite att önska också: Kreugers självmord känns omotiverat och jag tycker att börskraschens förödande effekt på honom skulle ha framgått starkare.
Grillo
2011-11-19
Okej, men lider av det vanliga styltiga SVT drama-skådespelet, som nog inte i samtliga fall är skådisarnas fel. Dessutom missar den att ta hänsyn till de tilltalsformer som användes under tiden (att kalla en like för "ni" var otänkbart, så tilltalade man bara titellösa). Ämnet är ju intressant, men det blir ibland lite väl mycket affärstermer som är svåra att hänga med i. Godkänd alltså, men inte mer.
Bomaniac
2010-07-13
En stor del av Sveriges skådespelarelit samlad i samma film. Skådespeleriet är det inget fel på (Sven Volter är riktigt skön som Marcus Wallenberg). Men trots detta vill det aldrig gripa tag i mig. Man förstår att Ivar Kreuger är en stor finansman med kvinnotycke, men det används alltför svåra börstermer för att jag som lekman ska hänga med i vändningarna.
maxarony
2007-09-23
Erland är Sveriges bästa skådespelare.
Ola_Schubert
2007-09-15
Vill minnas att den var riktigt bra