3.3

Ja, må han leva

När Woodrow Lafayette Pershing Truesmith tvingas lämna marinkåren på grund av hösnuva, ljuger han ihop en historia som får folk i hans hemstad att tro att han är en krigshjälte.

Originaltitel Hail the Conquering Hero
Regissör Preston Sturges
Manus Preston Sturges
Genre Komedi, Krig, 40-tal
Skådespelare Eddie Bracken, Ella Raines, Raymond Walburn, William Demarest, Franklin Pangborn, Elizabeth Patterson, Jimmy Conlin, Chester Conklin, Torben Meyer, Georgia Caine, Bill Edwards, Al Bridge, Freddie Steele
Filmnummer 19488

myslas
2021-05-26
Inte lika fantastiskt rolig som Sturges bästa men fortfarande väldigt bra.
Sznax
2012-09-08
Trevlig komedi som är ganska rolig men med en ganska felcastad Bracken. Typisk Sturges. Betyg 5.5
Mikka
2012-04-02
Ella Raines är bedårande, men manus är ganska cheesy och inte originellt. Det är faktiskt ganska löjligt, förutsägbart och trist.
Tonti
2010-10-09
En ganska typisk Sturgesfilm i det att den är underhållande och välgjord. Som vanligt finns det även samhällskritiska eller i varje fall satiriska ambitioner som likafullt slätas ut och banaliseras mer än vad som borde vara nödvändigt. En stark trea är dock filmen helt klart värd.
goeran
2009-08-13
En rapp och underhållande satir; William Demarest, Franklin Pangborn och Raymond Walburn är allra bäst.
monsterpop
2006-12-13
har alltid sjungit "jag må han leva"!
Unleashed747
2006-01-01
En bra film av Sturges, men jag känner aldrig att den riktigt slår igenom.
CinemaniaC
2005-07-15
Fantastisk satir med en så extremt rapp dialog att man nästan baxnar, och så enormt välskriven dessutom. Nästan uppe i toppen tillsammans med 'Livet är underbart' anträffande 'feel-good'-känsla. Men vem vet, efter man sett om den här igen kanske toppbetyget infinner sig.