Pojken med det tickande hjärtat

Om en man vars hjärta ersattes med en klocka när han föddes. Han bör undvika att känna starka känslor - kärlek, mest av allt - men han kan bara inte hålla sina känslor i takt...

Originaltitel Jack et la mécanique du coeur
Alternativ titel Jack and the Cuckoo-Clock Heart, The Boy with the Cuckoo-Clock Heart, Jack and the Cuckoo-Clock Heart, The Mechanics of the Heart
Regissör Stéphane Berla, Mathias Malzieu
Manus Mathias Malzieu
Genre Animerad, Drama, Fantasy, Äventyr, Musikal, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Mathias Malzieu (röst), Olivia Ruiz (röst), Fabien Marsaud (röst), Jean Rochefort (röst), Marie Vincent (röst), Rossy de Palma (röst), Arthur H (röst), Emily Loizeau (röst)

andersg
2020-11-21
Det är som Sweeney Todd möter Nightmare Before Christmas möter Skönheten och odjuret. Tycker att den andas mer Tim Burton än Mathias Malzieu. Som någon annan skrivit tidigare, det blir jäkligt awkward när det blir så här pass mycket sexanspelningar i en "familjefilm" när man tittar med barnen.
sven_usling
2020-03-11
De oinspirerade svenska rösterna förstör. Så pass att jag faktiskt irriterade mig på utseendet också, fast där ändrade jag mig rätt snabbt.
AndersAxelsso
2020-01-05
Den där klickande, mekaniska, magiska miniatyrvärlden får mig att falla pladask varje gång. Men ännu finare är det i svenska "Lycka till och ta hand om varann".
Ramza
2016-12-21
Snyyyygg! Men alldeles för hattigt och ointressant i längden.
KyLLo
2016-12-13
Det här är en otroligt fin animerad musikalsaga för oss som gillar filmer som Spirited Away, The Nightmare before Christmas och Amelie från Montmartre. Det är en blandning med hjärta och smärta, romantik och skräck. Ganska färgstarka karaktärer med ansikten liknande dyrbara dockor. Jag tycker att mannen i familjen utseendemässigt påminner lite om Jim Jarmusch och att flickan i filmen påminner om Ellen Page. Vackra och fantasifulla miljöer. Överraskande musikinslag som fängslar och låter som alltifrån speldosor till David Bowie och klassisk rockmusik. Den är väldigt metaforisk och uttrycker känslor och fantasier. Därför ska man nog inte ta allt så bokstavligt. Det finns även en viss koppling till kända manus och (ö)kända personer. Om den bara varit lite jämnare och mindre spretig hade det blivit en femma. Det blir lite mycket idéer på en gång. Men stunderna när den är som bäst är verkligen helt fantastiska och magiska. En riktigt positiv överraskning som jag snubblade över av en tillfällighet.
zallaxx
2016-06-09
5 5 5 5 5 5 5 oh man får bara klicka en gång. Fantastisk på engelska som tidigare talare sa :)
Tecknarmartin
2015-09-19
Mycket snyggt animerat. Sångnumrena är av varierande kvalitet och känns ofta lite malplacerade. Jag gillar det surrealistiska bildspråket, men manuset kunde gärna ha haft färre logiska luckor.
malin93
2015-06-06
De engelska rösterna var bra. Häftiga animeringar men det bästa med filmen var nog faktiskt musiken.
hohohanne
2015-03-16
Tyckte inte direkt om att en 10-12 åring sjunger om att han vill slita bort kläderna på jämnårig! Dock var animering häftig så det buffade den från en etta till en tvåa.
lightship
2015-02-27
Helt fantastisk på engelska!