3.2

Jag älskade honom

En kväll bestämmer sig Pierre för att dela med sig av sin mest smärtsamma hemlighet till sin svärdotter Chloé, som precis har blivit övergiven av sin make - Pierres son. Pierres hemlighet har plågat honom under tjugo års tid och påverkat honom starkt, både på gott och på ont. Det handlar om hans hemliga kärlek till Mathilde, kvinnan som han lämnade för att i stället välja en enklare och bekvämare väg i livet.

Originaltitel Je l'amais
Alternativ titel Someone I Loved
Regissör Zabou Breitman
Manus Zabou Breitman, Agnès de Sacy
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Daniel Auteuil, Marie-Josée Croze, Christiane Millet, Florence Loiret Caille

KyLLo
2016-10-29
Fint filmad men lite utdragen. En svag trea.
Gigi1943
2014-09-09
Det fanns två saker som avgjorde att den inte fick en femma, det första är att (min superfavorit) Auteuil inte riktigt passar in i denna roll som förste älskare (han är så underbar i alla andra roller han gjort), han är inte riktigt trovärdig i förhållandet till den vackra kvinnan. Det andra är att jag undrar varför filmen heter "jag älskade honom", var det inte HENNE som han älskade, för det kan väl knappast relateras till svärdotterns "kärlek" till hans son (hon var ju "bara" övergiven, det pratades aldrig om någon kärlek där). Jag får väl läsa om boken som står i min hylla.
Kebaa
2013-01-28
Trovärdig film, tycker jag, med ett tema som är vanligt förekommande, men också känsligt. Jag blev mycket berörd.
LaszloKovacs
2010-11-29
Borde inte denna film fått större uppmärksamhet? Zabou Breitman har lyckats skapa en unik kärleksfilm, både vad beträffar manus och regi.
larsekorre
2010-03-16
Hmm blev lite seg tycker jag och trovärdigheten...tjaa inte för mig i alla fall. Lite för mycket närbilder på Auteuil när han ser nollställd ut. Kan vara att jag är avundsjuk på honom också.....
foppa99
2010-03-02
till viss del kan väll (mer eller mindre) alla vuxna delvis känna igen sig
Skönahelena
2010-02-11
aj.................. känner igen mig.
Samajra
2010-02-02
Helt underbar. Man behöver inte säga mycket mer än så.
jean_grey
2009-10-22
Varför måste mannen i franska filmer alltid se tjugo år äldre ut än kvinnan? Svag trea på grund av bristen på trovärdighet vad gäller attraktionen mellan de båda.
Gesundheit
2009-10-15