3.2

Jag är nyfiken - gul

En av de mest uppmärksammade och omdebatterade svenska filmerna genom tiderna, vars väg över världen kantades av bråk och censuringripanden. Med en bandspelare kartlägger Lena den svenska välfärden 1967, och intervjuar svenskar om pengar, sex, fängelser, jobb och politik. Den unga Lena som vill revoltera mot samhällets orättvisor, och samtidigt bryta sin egen ensamhet finner resultatet nedslående.

Originaltitel Jag är nyfiken - gul
Alternativ titel Jag är nyfiken - en film i gult
Regissör Vilgot Sjöman
Manus Vilgot Sjöman
Genre Drama, Dokumentär, 60-tal, Experimentfilm
Skådespelare Lena Nyman, Vilgot Sjöman, Börje Ahlstedt, Peter Lindgren, Chris Wahlström, Marie Göranzon, Magnus Nilsson, Ulla Lyttkens, Anders Ek

Nalleman
2018-04-23
Uselt!
Roswall
2017-06-02
Inte alls som jag trodde att den skulle vara. Spännande tidsdokument!
RustyFilm
2016-12-07
En lysande filmupplevelse (bättre än sitt rykte). Vilgot Sjömans sätt att 60-talspoppigt blanda dikt och realitet är mästerligt. Spetsfundigt och lite chockerande lägger Sjöman ut sitt budskap på ett sätt som bröt mot konventionen då (60-talet) och så mycket liknande har nog än i dag inte skapats
frommen
2016-03-31
Bitvis riktigt bra, men har inte åldrats så lyckat. Tyvärr känns det som att den borde klippts ner lite grann, ändå många fantastiska scener. Stark3:a
Hypostas
2016-02-04
Börjar riktigt bra och intressant, med intervjufrågorna, men sedan blir det för mycket trams och nakenscener. Jag tröttnar på filmen och slutbetyget landar någonstans mellan en etta och en tvåa.
emelee
2016-01-11
Teatereleven och skådespelaren Lena medverkar i film, av avundsjuke regissören Vilgot, där hennes karaktär "Lena" är starkt politiskt engagerad och har en stark vänsterideologi. "Lena" träffar "Börje" och hennes ideologi hamnar i gungning. Lite svårt att avgöra vad som sker i "verkligheten" med skådisen Lena och vad som är del av Vilgots film. Men det är charmen med filmen. Den blandar gengrer och det går att tolka olika. Fascinerande och experimenterande. Dock lite för lång, 30 minuter kunde lätt ha klippts bort.
Zipper
2014-08-04
Mysko. Den är ett hopkok av allt möjligt. I vissa sekvenser är den briljant, och i andra obegriplig. Jag förstår varför den blev kontroversiell, och tycker synd om Nyman eftersom hon fick ta så mycket skit när det begav sig. Har lite problem med den sexiga och infantila framtoningen hos Lena, men den har ju några år på nacken. Kluven upplevelse, verkligen!
stgurgel
2013-09-07
Brilljant dokumentär om numera rätt inaktuella saker. Måste varit fantastisk när den kom
socorro
2012-11-15
Miljön jag ser denna film är de mest speciella jag har varit med om, sitter på skandinaviska skolan i Moçambiques huvudstad Maputo. Det är betyg fem på den miljön. Filmen då... Säkert var den väldigt kontroversiell när den kom, tiden har dock i mitt tycke varit väldigt hård mot "Jag är nyfiken - gul" och det som säkert var mycket utmanande en gång i tiden passerar nu mest förbi mestadels ointressant. Men intervjun med Palme var intressant, den var jag inte ens medveten om att den fanns.
#54
2012-06-08
Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig, men det här var en positiv överraskning.