3.2

Jag bekänner

Bekännelser från en syndare till prästen i biktbåset seglar ett heligt förtroende som aldrig får svikas. Syndens natur har ingen betydelse. Fader Michael Logan, som verkar vara en näst intill perfekt modell för prästerlig fromhet, lyssnar till en mördares bekännelse. Samtidigt upptäcks mordet med bevis och ögonvittnen som pekar på att mördaren är en präst. Men tystnadsplikten hindrar honom från att tala ut. Katastrofer och sammanträffanden målar in Logan i ett desperationens hörn och han blir tvungen att bekänna sin egen mänskliga svaghet.

Originaltitel I Confess
Regissör Alfred Hitchcock
Manus George Tabori, William Archibald
Genre Drama, Thriller, 50-tal
Skådespelare Karl Malden, Montgomery Clift, Anne Baxter, Brian Aherne, Roger Dann, Dolly Haas, Charles Andre, O E Hasse, Judson Pratt, Ovila Légaré, Gilles Pelletier, Nan Boardman, Henry Corden, Carmen Gingras, Renée Hudon

Skapad 2010-12-17 av Redwood
Alfred Hitchcock, mästarregissören och en av mina personliga favoriter, underhöll den stora massan med många trivsamma filmer med minnesvärda scener, svala damer, käcka herremän, spännande int...   Läs mer »

zonk
2015-06-23
Ofta bygger ju filmer i genren på osannolika sammanträffanden, men här blir det riktigt pinsamt bitvis.
AlbinWesley
2015-01-20
Elegant, kort och gott. Rätt så intressant fråga, motsättningen mellan prästens tro och skyldigheter gentemot rättsväsendet.
2014-12-26
Som beundrare av Hitchcock så får jag här min belöning av härlig scener med tyngd på det psykologiska. Annars tycker jag att det är skådespelarna och deras prestationer som är filmens svaghet. Detta är ovanligt i en Hitchcockfilm(tänk James Stewart och Cary Grant). Mongomery Clifts prestation känns väldigt tom. Anne Baxter tycker jag dock är ett glädjeämne och hon levererar verkligen i denna film. Filmen som helhet är mer intressant än riktigt underhållande men ändå bra. 3+
hestret
2014-08-15
Förutsägbart, för enkelt slut och ganska stelt överlag, men fotot och det visuella berättandet är utomordentligt. Det är synd att Hitchcock inte gör mer på detta koncept som är väldigt bra, men det räcker ändå. Tycker inte att Clift är så värst bra däremot. Ganska töntig musik. Blir en svagt stabil trea. 45/100
Engravadlax
2014-02-26
Måste säga att det börjar arta sig för karln, om man jämför med hans tidigare filmer.
ClintanTheKing
2013-05-18
En rakt igenom tråkig och seg film. Ovanligt dramatiserad för att vara Hitchcock. Slutet är dock skarpt där sista 10 min men det räcker ej för godkänt.
Gigi1943
2013-04-15
Bra Hitchcock-rulle och ännu bättre Malden och Clift, njutbart.
sirkurt
2013-03-15
Väldigt mediokert för att komma ifrån Hitchcock, det är visserligen skickligt utfört men fånig historia och platta karaktärer. Montgomery Clift känns dessutom väldigt frånvarande och förvirrad i huvudrollen men det kanske också är meningen. Slutet blir aldrig spännande och Hitchcock verkar heller inte bry sig särskilt mycket. 3-.
KimEkberg
2011-06-18
i kärnan är ju det här en spännande film med tanke på hur den ställer lagen jämsides med religiös övertygelse. tyvärr är varken lagen eller religionen speciellt övertygande i filmen, utan mynnar mest ut i en kakofoni av enkla lösningar som inte torde göra någon speciellt glad. det är en snygg och ganska fritt berättad film och skådisarna är bra, men det är helt enkelt svårt att bry sig speciellt mycket.
LaszloKovacs
2010-12-04
Anne Baxters drömlika tillbakablickar påminde starkt om dem i Argentos Tenebre, fast Hitchcock gör det så mycket bättre!