3.2

Jag minns min gröna dal

Vid sekelskiftet i en walesisk liten gruvby, lever familjen Morgan med sina söner vilka alla följer i faderns spår till att bli gruvarbetare. Men föräldrarna sätter förhoppningar till att den yngste sonen skall söka sig en annan sysselsättning och ett bättre liv.

Originaltitel How Green Was My Valley
Regissör John Ford
Manus Philip Dunne
Genre Familjefilm, Drama, 40-tal
Skådespelare Donald Crisp, Walter Pidgeon, Maureen O'Hara, Anna Lee, Roddy McDowall, John Loder, Sara Allgood, Barry Fitzgerald, Patric Knowles, Frederick Worlock

92axha10
2018-12-18
Film som handlar om människor och elende. Den gör det bra.
Pi-R
2018-01-08
13-årige Roddy McDowall imponerar stort i en film som träffar precis rätt. Visst är den romantiserande, men i egenskap av huvudpersonens barndomsminnen så är det ju exakt vad den ska vara. Skådespeleriet är genomgående bra, liksom regi och cinematografi, som båda funkar fantastiskt väl i sitt syfte att levandegöra en vuxen mans försvunna barndomsvärld. Den varma familjekärleken följer ned filmen igenom, men den hårda yttervärlden sipprar sakta men säkert in, allteftersom huvudpersonen Huw närmar sig vuxenlivet. Svårt att hitta något som skulle kunna förbättras i denna film.
andybrando
2017-11-21
Oerhört gripande drama. Kärleksfullt regisserad och mycket vackert filmad.
2017-09-12
Har en nostalgi som inte alls resonerar med mig och många karaktärer och känslor som inte alls funkar för mig. Tycker det styltiga överspelet inte alls passar in i vad filmen försöker berätta. Funkade inte alls för mig, var mest bara väldigt tråkigt och romantiserande av något som aldrig existerat.

2015-07-28
Vil jo gjerne gi den en femmer, men det blir +4.
KimEkberg
2015-01-07
lite väl präktig.när kameran kommer ner i gruvan förstår man att något är på riktigt, men då är det försent. donald crisp är mest ett jävla svin också. på tok för lite communism.
2014-12-31
Detta är en film som levererar en riktig historia dvs. något som är sällsynt i Hollywood idag och dessutom levererar man historien här med värdighet och respekt. Alla specialeffekter vi har idag kommer aldrig ersätta historier eller skådespelarprestationer som detta.
jingoo
2014-04-05
I början spyr jag nästan på den överdrivna arbetarromantiken, men efter ett tag acklimatiserar jag mig till denna minst sagt sentimentala film. Balanserar, som skrevs i tidigare kommentar, och det gör betyget också. Men när man är inne i det så tycker jag det funkar. När man ser lösryckta scener så skrattar man nästan. Hursomhelst är filmen väldigt vacker, snyggt fotad med fina miljöer. Och en ung Maureen O'Hara som briljerar.
niin
2013-05-15
så sliskig och äcklig
Wridmuld
2012-09-23
Omöjligt att vara likgiltig inför. Samtidigt som realismen får stå tillbaka för idealiserat dravel har en nivå av realismen ändå kvar sin beska eftersmak mitt i det arbetar-romantiserade kolgruve-eländet. En stark film är det trots allt.