Jag och min syster

Under tre dagar tvingas de omaka systrarna Louis och Martine att bo med varandra då Louis har ett viktigt möte med en bokförläggare i Paris. Louise rättframma sätt blir en källa för ständig frustration och skam för den "fina" Martine.

Originaltitel Les Soeurs fâchées
Regissör Alexandra Leclère
Manus Alexandra Leclère
Genre 2000-tal, Komedi, Drama
Skådespelare Isabelle Huppert, Catherine Frot, François Berléand, Brigitte Catillon, Michel Vuillermoz, Christiane Millet

oliver_twistor
2017-06-28
Underbar film. Isabelle Huppert är vansinnigt bra. Man riktigt känner hennes rollpersons inre vrede bakom ett kallt yttre, som likt en vulkan bara väntar på att få brisera. Jag blev också blixtförälskad i Catherine Frot och hennes rollperson.
NtoNW
2012-01-12
Blev inte så förtjust i denna. Tyckte fr a att inte karaktärerna utvecklades. Blev lite explosivt i slutet, så den höll på att bli en trea där. Men det räckte inte ända fram.
alexi
2011-09-07
Lite putslustig... men inget mer.
mammene
2011-08-22
Ja nog var de omaka allt! Båda systrarna gjordes bra av Huppert och Frot och det var både allvar och komik. Huppert är en mästare på att spela otrevlig så jag blev riktigt förbannad på henne, samtidigt som man till viss del kunde förstå henne, men inte helt. Hade man gått djupare så hade det kunnat bli intressantare, men den var ok!
Tonti
2011-08-19
En bra och fin film som liknar Career girls en smula. Båda huvudrollsinnehavarna är bra och deras karaktärer intressanta. Dock hade jag önskat lite mer subtilitet och lite mindre klyschor i mötet mellan den kalla, intellektuella kvinnan från stan och den mer levnadsglada från landet. Även om man får förstå att karaktärerna rymmer mer än vad som först tycks vara fallet hade det kunnat vara mer nyanserat skildrat. Hupperts passiva och ibland utlevda aggressivitet är för övrigt riktigt läskig, som vanligt. Nåväl, jag är glad att jag såg filmen.
8bit
2011-08-19
En ganska ospännande film i sin helhet, men ändock en fin och välspelad rolltolkning av de båda systrarna. Sevärd var den allt.
Razzel
2011-08-18
Bra skådespel men tunt manus.
Galivan
2011-08-18
Mycket fyrkantiga karaktärer. Det var ju ingen komedi riktigt, men den har knappt någon handling eller utveckling. Borde kunnat vara en 20 minutersfilm.
sirkurt
2011-08-18
Rätt så bra, Isabelle Huppert är otroligt bra igen.
MsA
2011-08-12
I hennes skor var okej men originalet är ett snäpp bättre :)