2.8

Jag saknar dig

Tina och Cilla bor i Piteå och är 14 år gamla. De är enäggstvillingar och identiskt lika men olika som personer. På mammas födelsedag rusar tvillingarna iväg för att hinna med skolbussen. Då inträffar katastrofen. Cilla blir påkörd och dör. Det är som om Tinas halva jag försvinner. Med det blir samtidigt startpunkten för Tinas omtumlande väg till ny självinsikt. Baserad på romanen "Jag saknar dig, jag saknar dig!" av Peter Pohl och Kinna Gieth från 1992.

Originaltitel Jag saknar dig
Alternativ titel I Miss You
Regissör Anders Grönros
Manus Anders Grönros
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Erica Midfjäll, Hanna Midfjäll, Thomas Hanzon, Birthe Wingren, Ola Rapace, Tom Ljungman, Ludvig Nilsson, Agnes Blåsjö, Mikael Ersson, Basia Frydman, Måns Herngren

2019-06-15
Svenska ungdomsfilmer är något av en guilty pleasure för mig, även när de är kassa (som de oftast är). Men någon jävla måtta får det nog ändå vara. Den där Anders Grönros är säkert jättesnäll och duktig på en massa saker, men när det kommer till regi så är han en riktig klåpare. En stor del av alla repliker är enormt krystade, och inte blir det bättre av att de oftast levereras på fel sätt och med usel timing. Jag gillade två scener väldigt mycket (begravningen och en mot slutet), och normalt sett brukar det räcka för en tvåa i betyg. Men när resten är oförlåtligt klen så blir det en etta i vilket fall. (3+/15)
2018-03-26
Har inte sett hela filmen. Jag orkade helt enkelt inte!!!
Tsurugi
2018-01-04
Jag fick rysningar vid mer än ett tillfälle för att det var så pinsamt. Systrarna var extremt irriterande och osympatiska. En lavin av irritationsmoment gjorde att jag var nära att sluta titta efter ca 20 minuter. Huvudrollsinnehavaren verkar tro att skådespeleri innebär att skrika och stirra och inget annat. Fick tydligen goda omdömen från en hel del håll när den kom ut vilket inte speglar väl på svensk film. Sämsta svenska ungdomsfilm jag har sett med råge.
2017-10-29
2016-10-23
Helkass!
Alice-Renee
2016-09-16
Egentligen en etta (alltså, vad är det för jävla regi??), men eftersom den ändå lyckades klämma några tårar ur mig får jag pressa upp till en tvåa.
Tatty
2016-06-13
Jätte bra film. Men ack så sorglig så att man gråter.
toveK
2014-12-21
Jag var tvungen att pausa filmen tre gånger bara under den första kvarten eftersom den var så pinsamt dålig. Den var värdelös och jag skäms innerligt fortfarande.
burglarized
2014-12-14
Kan vara det röda vinet, man jaaa, jag grinade. Inte så bra film, men rörande tycker jag.
skitbad
2014-11-08
Bergochdalbana...tyvärr innehåller denna bana dock nästan bara djuuupa dalar, några enstaka starka glimtar finns dock och räddar näppeligen en mycket snäll och svag 2:a.