3.4

Jag stal en miljon

Holland, en mesig bankkamrer som skall snart gå i pension, planerar en guldkupp mot sin egen bank tillsammans med souvenirförsäljaren Pendlebury.

Originaltitel The Lavender Hill Mob
Regissör Charles Crichton
Manus T E B Clarke
Genre 50-tal, Komedi, Kriminalare
Skådespelare Alec Guinness, Stanley Holloway, Sid James, Alfie Bass, Marjorie Fielding, Edie Martin, Audrey Hepburn, John Salew, Ronald Adam, Arthur Hambling, Gibb McLaughlin, John Gregson, Robert Shaw
Filmnummer 19231

Albion
2021-02-13
En kriminalkomedi med charmigt och friskt anslag. Alec Guiness är riktigt underhållande och jag hade en riktigt trevlig stund. Betyget blir en 4;a
F-M-J
2021-01-22
Fruktansvärt rolig och klipps rulle. Känns som en föregångare för en genre som kom att explodera något årtionde senare. Inte en enda tråkig sekund. Stark fyra.
hsimpson
2020-08-18
Hade några stunder, men alldeles för tramsig för min smak. Tappade rejält efter kuppen.
Ful_fisk
2016-08-22
Skojig kuppfilm med en superb Alec Guiness. Underhållande och elegant brittisk hela vägen.
hestret
2014-11-05
Gillar hur filmen berättas med sina book-ends (ger oss ett riktigt bra slut) och överlag en positiv upplevelse. Spännande heist med bra manus liksom som är lite rörig på ett positivt sätt - mycket lämnas öppet och det är inte så klyschigt. Guiness är riktigt bra som i sin English-Walter Neff-roll, men skådespeleriet i övrigt var inget som stod ut. Ibland blir det lite klibbigt kanske. Lite trist att både polisen och rånarligan var helt sämst - det togs lite för långt för mig. Hantverket är solitt, men gör inget mer för mig. 66/100
Dutch
2014-06-06
Underhållande och hysteriskt rolig film stundtals.
KimEkberg
2012-07-27
rolig alec guiness, som ser ut lite som peter sellers och roy och roger. spännande och aningen tramsig. hepburn i en väl liten roll.
Astrojacob
2011-09-03
Sorry, glömde att den VANN en Oscar för bästa manus...
Astrojacob
2011-09-03
Kanonbra humorthriller med Guiness. Stark Fyra - Femma för manus som fick en Oscarsnominering.
pufred
2010-10-27
Stötdelen är intressant, men sen blir det lite väl mycket fars! Synd!