3.4

Jag vill leva!

Barbara Graham är en kvinna med tvivelaktiga moraliska värderingar och har genom åren blivit dömd för några simpla brott. Två män som hon känner mördar en äldre dam och när de åker fast börjar de misstänka att Barbara har hjälpt polisen att arrestera dem. Som hämnd talar de nu om för polisen att det är Barbara som är mördaren.

Originaltitel I Want to Live!
Alternativ titel The Barbara Graham Story
Regissör Robert Wise
Manus Nelson Gidding, Don Mankiewicz
Genre 50-tal, Kriminalare, Drama
Skådespelare Susan Hayward, Simon Oakland, Virginia Vincent, Theodore Bikel, Wesley Lau, Philip Coolidge, Lou Krugman, James Philbrook

KyLLo
2019-03-08
Inte särskilt intressant, men jag gillar detaljerna.
2015-10-27
Rätt så dammig och utdragen film fram till sista tredjedelen, vilken är både intensiv och berörande. (7+/15)
goeran
2012-02-21
Filmen I Want To Live! av Robert Wise, från 1958, är en välgjord men väl programmatisk film riktad mot dödsstraffet (som inte precis återger fakta om den verkliga Barbara Graham särskilt korrekt). Susan Hayward är dock lysande i huvudrollen och det var helt rätt att hon fick en Oscar för sin insats.
Czechflash
2010-08-16
Mycket stark avslutning med stor detaljrikedom, snyggt svartvitt foto och en välspelande Susan Hayward. Dock lite för lång väg innan avslutande delen och jazzen tilltalar mig inte då det blir för mycket av den. Stark trea.
AnytimeAnnie
2007-09-02
Susan Hayward är helt underbar, absolut värd sin Oscar.
Lyndon
2007-08-31
Hayward är fantastisk, musiken är ännu bättre. Och oavsett om det var syftet eller inte är filmen femtio år senare fortfarande ett av de starkaste debattinläggen mot dödsstraff som gjorts.