3.4

Jagad

En framstående och respekterad kirurg vid namn Richard Kimble blir oskyldigt dömd för mordet på sin fru, Helen. När hans fångtransport kraschar våldsamt ser han sin chans att fly sin dödsdom. Den federala polisens Samuel Gerard hamnar vid rodret för en påkostad jakt. Samtidigt iscensätter Dr. Kimble sin egen utredning för att hitta den riktige mördaren och leda in Gerard på sitt spår.

Originaltitel The Fugitive
Regissör Andrew Davis
Manus Jeb Stuart, David Twohy
Genre Action, Kriminalare, Thriller, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Harrison Ford, Tommy Lee Jones, Joe Pantoliano, Jeroen Krabbé, Daniel Roebuck, L Scott Caldwell, Tom Wood, Mike Bacarella, Johnny Lee Davenport, Andreas Katsulas, Ron Dean, Joseph F Kosala, Sela Ward, Jane Lynch, Julianne Moore, Eddie Bo Smith Jr, Richard Riehle

Skapad 2019-11-18 av Rollywood
Den framgångsrike läkaren doktor Richard Kimble (Harrison Ford) blir anklagad för ett mord han inte har begått. Han anklagas för att brutalt ha mördat sin fru och blir dömd till fängelse i vä...   Läs mer »

Skapad 2019-11-18 av ea1234
Dr. Richard Kimble (Harrison Ford) arbetar som läkare på ett stor sjukhus, men när hans fru mördas och han själv döms till döden för det. Ser allt mörkt ut tills han ska flyttas till ett nytt...   Läs mer »

Andreas_
2021-05-29
En av 90 talets bästa action/thrillers eller drama om man så vill, svårt att exakt placera denna film i ett fack men spännande var den, bra skådespel hade den, snyggt filmad var den och jag älskade den då jag såg den på bio tidigt 90 tal men idag när jag ser om denna gamla pärla så är den inte lika mycket till en pärla längre, den har verkligen inte åldrats bra eller så är det min hjärna som utvecklats och kan tyvärr inte se den storhet jag gjorde en gång i tiden. Visst är skådespeleriet fortfarande bra, Harrison Ford är lysande i huvudrollen och Tommy Lee Jones som jag tyckte då borde fått en oscar för sin karaktär upptäcker jag nu överspelar rätt mycket och hans karaktär är rätt patetisk i hela filmen fram till slutet då han då "börjar bry" sig helt plötsligt. Film baserad på en gammal tv-serie som jag aldrig såg men skulle kunna se en nyinspelning som är mer realistiskt gjord eller ny tv-serie faktiskt, kom ju även en uppföljare till denna som heter US Marshals som jag också minns som rätt bra men kanske även den har fallit något om man skulle se om den idag, återstår att se. Betyget blir idag lägre än när jag såg den första gången tyvärr, så mitt betyg slutar idag på en stark 3:a, alltså att den är helt okej fortfarande och fungerar att se om men man upptäcker så mycket mer brister nu så här 28 år senare och då får betyget sänkas ett steg, sen är den väl visserligen mer spännande om man aldrig sett den och vet vad som ska hända men storyn är för otrolig för att man ska kunna köpa detta helt och hållet, men visst, den fungerar om man stänger av hjärnan lite och helst inte sett den tidigare, Betyg: en stark 3:a 2021
program2
2021-02-01
Riktigt stabil
Visse93
2020-08-05
Fortfarande mycket spännande och underhållande thriller efter att sätt den igen. Harrison Ford och Tommy Lee Jones gör sina roller mycket bra.
2019-01-11
Omtitt efter många år och visst står den starkt även idag. Vågar nästan påstå att det är en av 90-talets bästa thrillers. Finns egentligen inget som är dåligt här.
2019-01-10
Undrar hur många gånger jag "bara råkat se" den här? riktigt spännande och bra skådespel från Ford och Jones.
2018-03-08
Underhållande rulle!!!
2017-12-31
Det här är en av de filmer som jag alltid fastnar i när de går på tv. Betygsatt den senast 2011 men har sett den tidigare i år. Spännande och två huvudroller med lite djup.
sodomiten
2022-03-06
På 90-talet kom det många thrillers/action där huvudpersonen fängslas på felaktiga grunder, där de som har hand om fallet ofta inte ser längre än näsan räcker. Det märkliga här är att dr.kimbles fru ringer 911 och uttrycker sig så konstigt att hon lyckas sätta dit fel person för mord.
Nalleman
2017-12-23
Spännande även om man sett den tidigare.
Dream
2017-12-21
En klassiker som håller än idag, men samtidigt väldigt 90 tal, nu mera finns det 1000 tals filmer med samma slags spänning, (den typiska katt och råtta jakten!) så ingen film som sticker ut i mängden om man säger så, men en 3a i betyg tack vare kanon skådespel och det höga tempot är den absolut värd trots allt.