3.3

Jagad av maffian

En vänstersympatiserande professor försöker ta reda på sanningen om vad som hände då två män blir dödade under en fågeljakt. Maffian, kyrkan och korrupta politiker vill dock inte att han lyckas hitta svaret.

Originaltitel A ciascuno il suo
Alternativ titel We Still Kill the Old Way
Regissör Elio Petri
Manus Jean Curtelin, Elio Petri, Ugo Pirro
Genre Drama, Kriminalare, 60-tal
Skådespelare Irene Papas, Gabriele Ferzetti, Salvo Randone, Luigi Pistilli, Leopoldo Trieste, Laura Nucci, Gian Maria Volontè

Tonti
2009-10-25
En fyra enligt mitt tycke tack vare den bitande satiren och samhällspatoset. Dessutom en spännande film ur rent underhållningssyfte. Inte lika bra som Petris bästa men en mycket sevärd och kompromisslös historia.
hsimpson
2009-10-06
Redan den första kameråkningen ned mot staden fick mig att bli intresserad. Och fotot är riktigt snyggt genom hela filmen. Ämnet i sig känns dock smått uttjatat, men det är naturligtvis möjligt att det inte var så för 40 år sedan. Jag fattar inte riktigt tycke för karaktärerna, delvis beroende på halvtaskigt skådespeleri från vissa, och delvis beroende på att jag har svårt att se något större djup. Musiken stundtals väldigt finstämd, men ibland (inte minst i slutet) känns det aningen malplacerat och intesivt. Intesiv var även dialogen, det var inte allt lätt att hålla ordning på allting (det blev inte lättare av en textning som lämnade en del i övrigt att önska). Stark trea, jag är absolut sugen på att se mer Petri.