Jakob the Liar

Jakob Heym är en av otaliga judar som under ständigt dödshot lever i ett av nazisterna välbevakat ghetto. För att ingjuta en gnutta hopp i sig själv och andra börjar han hitta på lögner om att räddningen är på väg. Samtidigt börjar det gå rykten om att Jakob har en gömd radio någonstans - något som bestraffas med omedelbar död om vakterna får veta. Frågan är om Jakobs berättelser verkligen är en lögn, eller om han i så fall själv får leva länge nog att uppleva sanningen.

Originaltitel Jakob the Liar
Regissör Peter Kassovitz
Manus Peter Kassovitz, Didier Decoin, Jurek Becker
Genre Komedi, Krig, Drama, 90-tal
Skådespelare Robin Williams, Mark Margolis, Armin Mueller-Stahl, Michael Jeter, Alan Arkin, Bob Balaban, Hannah Taylor-Gordon, Liev Schreiber, Mathieu Kassovitz, Justus von Dohnányi

2018-03-26
Jag tycker det är synd, men jag får ingen relation till den här filmen!
Dream
2016-08-01
Mysig liten film i ett tragiskt öde! Som man kan se med hela familjen, då den inte innehåller något grovt språk eller våld. Det är mer en familjefilm än krigsfilm.
snöbrigad
2013-07-06
Gripande men tjatig och enformig. Robin Williams gör dock en av sina starkaste roller. Synd att han inte fick bättre manus att arbeta med. Även schreibers något enerverande karaktär lyfter filmen.
2010-09-30
Hade till en början svårt för den komiska tonen, men längs vägen växte storyn och blev riktigt bra. Lite synd att Williams inte spelar ut mer, han klarar bättre.
Elizadushkufan
2010-01-31
För mig funkade inte denna film...Hade förväntat mig mer av Robin Williams skådespel, men han spelar inte så bra som han brukar. Detta är en allvarlig historia som är sann, men skådespelarna är inte övertygande. Långtråkig. Kanske skulle se om den då jag var väldigt ung när jag såg den. Kanske skulle tycka om den mer idag.
amam
2008-08-19
Pinsam när den skulle ha humor och blek när den skulle vara sorgsen. Den funkar tyvärr inte. Och pratate om blodsskuld innan. Ska vi hålla dig ansvarig för saker din farfar eller farfarsfar har gjort med? Vissa saker kan inte förlåtas? Skärpning.
TessaA
2008-04-29
Kändes inte trovärdig, kan inte sätta fingret på vad det är men den var inte speciellt bra överlag. Finns betydligt bättre filmer kring förintelsen och andra världskriget.
MrsManson
2006-07-17
Som alla filmer som utspelas i den hära tiden så är dom alla hemska. En bra film.
WederLight
2006-06-10
En skön film, men den ligger långt efter de bästa filmerna på temat ex Shindlers list, pianot eller Livet är underbart. Men en film som är värd att se, välspelad, lite inehållsfattig men berör lika väl. Får en svag 4, kanske ändrar det imorgon, när jag sovit på saken. Vi får se......
WederLight
2006-06-10
Varje gång man ser en film på detta tema inser man vilket as Hitler och nazisterna var. Vilken blodsskuld som tyskarna än i dag bär. Vissa saker kan inte förlåtas.