3.3

Jakten mot nollpunkten

Kowalski, en före detta racerförare, tar ett uppdrag att köra en topptrimmad Dodge Challenger från Colorado till San Francisco på mindre än 15 timmar.

Originaltitel Vanishing Point
Regissör Richard C Sarafian
Manus Barry Hall, G Cabrera Infante
Genre Roadmovie, Drama, Action, 70-tal
Skådespelare Barry Newman, Cleavon Little, Dean Jagger, Victoria Medlin, Paul Koslo, Robert Donner, Timothy Scott, Gilda Texter, Anthony James, Severn Darden, John Amos, Val Avery, Karl Swenson, Arthur Malet

Solidus
2018-07-25
Jag är kär i "Vanishing Point". Underbar känsla och det storslagna fotot får mig att fälla en tår av lycka. Tuff bilfilm som sparkar ner allt som heter "Fast & Furious" och som levererar en väldigt behaglig upplevelse. När jag blir stor vill jag vara lika cool som Kowalski.
gjoob
2018-02-20
Seg emellanåt, men vacker med en unik stämning. Och slutet är riktigt hardcore!
2018-02-06
"Den ultimata bilfilmen" eller "Bilfilmernas svar på Easy Rider" eller "Gubbe kör bil i nittio minuter". En film som förtjänar att hyllas, men själv tyckte jag att den till största de var aptråkig. Men den är snygg, innehåller några coola stunts och har en magisk stämning som dessvärre drunknar i motorvrålet. Jag är glad att jag har sett den, men kommer definitivt aldrig att se den igen. Ligger och guppar precis mellan en tvåa och en trea, men då den på sätt och vis ändå känns unik, så får det bli en otroligt svag trea. (7-/15)
Robkiller
2016-04-23
En 100 minuter lång biljakt med gamla amerikanare som ändå lyckas flumma ur i tidstypisk anda... kan väl inte påstå att det egentligen hände så mycket... men i slutändan så är det helt ok i alla fall, och har nog inspirerat en hel del filmer efter den... motorcykelscenen i öknen är i alla fall minnesvärd.
Darn
2014-11-11
Innehåller lite lagom mycket av det mesta som gjort New Hollywood till vad det blev. Lite som upplagt på en bingobricka faktiskt. Finast är de genomtänkta bildövergångarna och smått av de kufiska karaktärerna, även om det ibland var i det grundaste laget.
Dutch
2014-10-27
Bästa...bilfilmen...någonsin
LTT86
2014-06-27
Den hade inte så många bil racing och bil krock som jag först trodde att den skulle ha.
ClintanTheKing
2013-05-18
Vill man se filmen som är en ända stor biljakt bör man se denna. Personligen tycker jag den är skön med ett chockartat slut.
AddeColciago
2013-01-18
Oväntat intensiv. Jag var rädd för att den starka öppningen skulle komma av sig, men icke. Mycket bra!
blafa
2012-07-07
Skön rulle om man tar det för vad den är!