3.7

Jakten på den försvunna skatten

Året är 1936. Äventyraren och arkeologen Indiana Jones får i uppdrag att finna den sägenomspunna arken - en guldöverdragen kista - med resterna av stentavlorna med de tio budorden. Hitler har skickat sina hejdukar efter skatten, och det blir en våldsam kapplöpning där de halsbrytande äventyren avlöser varandra.

Originaltitel Raiders of the Lost Ark
Alternativ titel Indiana Jones och jakten på den försvunna skatten, Indiana Jones and the Raiders of the Lost Ark
Regissör Steven Spielberg
Manus Lawrence Kasdan
Genre Action, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Harrison Ford, Karen Allen, Paul Freeman, Ronald Lacey, John Rhys-Davies, Denholm Elliott, Alfred Molina, Wolf Kahler, Anthony Higgins, Vic Tablian, Don Fellows, William Hootkins

Skapad 2019-12-14 av Redwood
Karaktären Indiana Jones prenterades för världen (och specifikt för unga pojkar) år 1981. Bakom filmen låg fyra skarpa hjärnor: George Lucas, Steven Spielberg, Philip Kaufman och Lawrence Kasda...   Läs mer »

Skapad 2019-11-18 av BeforeYouDie
Jakten på den försvunna skatten är ett av världens mest kända actionäventyr någonsin. Den har refererats oräkneligt många gånger och speciellt scenen i början när Indiana Jones byter ut en...   Läs mer »

smichael
2020-10-23
Det går inte att inte svepas med. Har ändå åldrats med helt okej värdighet jämfört med många andra 70-talsrullar (70-talet tog inte slut förrän en bra bit in på 80-talet).
labi
2019-07-22
Härligt matinéäventyr. Barnen tyckte dock att den var lite seg.
päronanton
2019-06-01
En klassiker!
deswhip
2019-04-21
Första filmen: Originalet och bäst! Charmig, rolig och spännande äventyrsaction mycket bra när den kom och den håller fortfarande. Harrison Ford är riktigt bra i sin roll, fyra i betyg. Andra filmen: Inte alls lika bra som ettan, till och med lite larvig i jämförelse, överdrivet och orealistiskt, tvåa i betyg. Tredje filmen: Man hittar tillbaka till en mer seriös ton. Bra action och stundtals ganska rolig, men saknar lite av magin i ettan, trea i betyg.
Pi-R
2018-09-23
Femman är (faktiskt?) inte långt borta. Det är på väldigt många sätt den perfekta matinéfilmen; snyggt, rappt, kul, läckra effekter, fantastisk soundtrack, och en nazistapa. Dessutom synnerligen välcastat, och Ford gör en av sitt livs bästa rollprestationer. Indianas plats i populärkulturen är välförtjänt. Jag stör mig, med ett par undantag, inte nämnvärt på köns- och etnicitetsstereotyper, och manuset är på det hela taget riktigt, riktigt välskrivet.Mitt största problem med filmen – och det som gör att jag trots allt inte på allvar funderar på en femma – är att den lättviktiga dialogen och humorn rimmar illa med det faktiskt ganska grova våldet. Inte så att jag har problem med varken filmvåld eller lite trams, men att Indianahelt utan skrupler skjuter ihjäl folk på öppen gata och kallt ser på när en man hackas till bitar i en flygplanspropeller i ena stunden, för att man kort där på ska skrocka åt en nazistapa eller pastellaktiga superskurkar... det föranleder en liten, men likväl tydlig, spricka i helhetsintrycket, vad mig beträffar.
Raimo_1985
2018-07-21
Andra titten! Bra film, och framförallt väldigt rolig!
KyLLo
2018-07-17
Indiana Jones, Mumien och Librarian har aldrig funkat för mig.
Johan2006
2017-12-29
Inte bra. Tråkigt och dumt manus. Men snyggt förstås. Harrison Ford är snyggast av alla. Jag inser när jag ser filmen att jag egentligen alltid har hatat matinéfilmer. De är snygga men allt känns teatraliskt och oäkta. Männen är tuffa men utan personlighet i övrigt. Idén till fimen är kul (äventyrslysten arkeolog som reser runt världen) men det håller inte. Star Wars är så mycket bättre för att det har fokus på relationer karaktärerna emellan och karaktärsutveckling inom dem.
djonipony
2017-03-25
Omtitt drygt 13 år efter originalbetygsättning höjs nu 1an till 3a.
Applekingen
2017-03-25
Jättebra film med väldigt duktiga skådespelare, speciellt Harrisson Ford som är perfekt. Handlingen är väldigt bra och actionscenerna är väldigt snyggt gjorda.