3.1

Jakten på en mördare - Lögnen

Det är bara några dagar kvar till Lucia och hos Stockholmskriminalen finns fortfarande förhoppningen om en lugn juhelg. Men i ett övergivet industriområde hittas en mördad man. Tidigare känd hos polisen och skjuten med flera skott. Rena avrättningen enligt teknikerna, men på ytan ett rutinfall trots sin brutalitet. En uppgörelse kriminella emellan. Svårt att lösa och ännu svårare att bevisa. Det hänsynslösa mordet leder spanarna rakt in i en malström av mord, lögner och dubbelspel...

Originaltitel Jakten på en mördare - Lögnen
Regissör Alexander Moberg
Manus Michael Hjorth, Tomas Tivemark
Genre Kriminalare, Mini-serie, 90-tal
Skådespelare Niels Dybeck, Allan Svensson, Thomas Roos, Eddie Axberg, Ann-Sofie Rase, Olle Jansson, Lars Amble, Jan Årfström, Richard Turpin, Anna Björk

AlbinWesley
2015-10-19
Definitivt avsevärt mycket bättre än slentriandeckarna som svenska producenter pumpar ur sig, samtidigt säger dock det mer om svenska deckare än om Jakten på en mördare. Men det är bra, jag gillar karaktärsgalleriet och deras samspel såväl som fallet de arbetar med. För att vara tv-deckare med produktionsvärden därefter är jag mycket nöjd.
Xenox
2012-07-16
Godkänd svensk polisthriller.
Cineasten
2012-01-04
Avsevärt mycket bättre än Beck, Wallander, Huss mm. Tät och lite ovanlig intrig som fungerade väl på de allra flesta plan. Visst, överspel från den kristne polisen och Anna Björk som verkligen låter som en teaateraktris men i övrigt funkar ensemblen riktigt bra. Flera duktiga birollsskådisar och Lars Amble är ju alltid bra. Snyggt gjord, spännande, nästan lite läskig stämning och bra slut som inte kändes för tillrättalagt eller tramsigt. Jag hade gärna sett ett par filmer/serier till av samma gäng.
Necross
2010-08-05
Förmodligen den bästa svenska polisfilmen de senaste 20 åren. Synd att det bara blev en till.
jimmy_dif
2008-07-27
helt ok rulle
Arensberg
2008-02-14
bra twist, och ovanligt med män som horor i svenska kriminalare, och bondagescenerna är ju sjukt obehagliga.
Hud
2007-05-29
ojämna skådisar och snutar som bråkar om allt, och då menar jag allt!
Mikka
2005-08-31
En bit bättre än Beckfilmerna.
nilse
2005-04-19
Lustig underhållning
Flonk
2003-10-09
Nja den funkar men har tyvärr inte sett Veronika. Svag trea.