3.2

Jakten på Röd Oktober

En ny, tekniskt överlägsen rysk atomubåt, "Röd Oktober", har kursen inställd på USA:s kust under ledning av kapten Marko Ramius. Den amerikanska regeringen tror att Ramius planerar att anfalla, men CIA tror annorlunda. De misstänker att han tänker hoppa av, men tiden är knapp att hitta honom innan ryska flottan hittar honom.

Originaltitel The Hunt for Red October
Regissör John McTiernan
Manus Donald Stewart, Larry Ferguson
Genre Action, Äventyr, Thriller, 90-tal
Skådespelare Sean Connery, Alec Baldwin, Scott Glenn, Sam Neill, Tim Curry, Peter Firth, James Earl Jones, Richard Jordan, Joss Ackland, Fred Dalton Thompson, Daniel Davis, Courtney B Vance, Jeffrey Jones, Stellan Skarsgård, Ronald Guttman, Michael Welden, Tomas Arana

Skapad 2019-10-17 av -Johanna-
Jakten på Röd Oktober är en spännande film där man verkligen har lyckats pricka rätt bland skådespelare! Ena huvudrollen, en CIA-analytiker spelas av Alec Baldwin, en skicklig skådespelare som...   Läs mer »

deswhip
2018-07-13
Mycket bra film! Skådespelarna uppvisar extra hög nivå av dignitet/stil, karisma och pondus. Det finns en sabotör med i filmen och just den delen av manus förstår jag inte riktigt, jag önskar att man strukit det helt (eller utvecklat det) men överser med misstaget eftersom filmen i övrigt stått emot tidens tand så väl. Filmen är fortfarande spännande, snygg och underhållande. 3+
2018-01-23
Inte så tokig alls...
2017-10-13
myslas
2017-08-23
Välgjord spionthriller som blir riktigt spännande först sista 30-45 minuterna. En sak jag gillar väldigt mycket är att de inte pratar engelska med fejkad rysk brytning.
yrkeschaufföre
2017-06-25
Är detta den näst bästa ubåtsfilmen? Jag tror det, Ganska spännande och bra skådespeleri. Jag vill alltid se mer av Connery.
mwollin
2017-03-21
En klassiker som står sig fast det har gått 27 år sedan filmen gjordes. Väl värd att ses.
Nalland
2016-12-06
Ett spel med livet som insats om inte mer än så. En vilja att på ett hederligt och ståndaktigt sätt överta kontrollen kring ett system som bygger på hierarki. Sean Connery är mycket trovärdig i sin roll som äldre, respektingivande kapten och växlar fint mellan att utge sig vara ond och god samt röra runt kring begreppet moral. Lyckat element i själva jakten med både rivaliserande flotta såväl som bakom skrivbordet, det ständiga USA kontra Sovjet.
fredagsfil
2016-10-16
Aldrig någon riktig stämning. Halvdan hollywoodproduktion, se das boot istället!
AddeColciago
2016-10-10
Habil ubåtsthriller, men tröttsamt att varje scen i princip hade kunnat spela The Star-Spangled Banner i bakgrunden.
Sarakin76
2016-10-07
Sånn lager man bra action!