Jane Eyre

Den föräldrarlösa Jane Eyre kommer i unga år till internatet Lowood där hon fostras strängt i den kristna läran. Efter skoltiden skickas hon som 18-åring vidare till godset Thornfield Hall för att arbeta som guvernant åt en liten flicka hos godsherren Mr Rochester.

Originaltitel Jane Eyre
Regissör Delbert Mann
Manus Jack Pulman
Genre 70-tal, Drama
Skådespelare George C Scott, Susannah York, Ian Bannen, Jack Hawkins, Rachel Kempson, Kenneth Griffith, Hugh Latimer, Jean Marsh

LillaBlåaMus
2020-09-14
Handlingen följer romanen förhållandevis väl, utöver de partier som utelämnas. Bokens rätt omfattande inledning hos Mrs Reed, där Jane är som mest utsatt och samtidigt utvecklar sin upproriska sida (inte lika tydligt på internatskolan Lowood), saknar jag här som bakgrund och kontrast till hennes vuxna personlighet. Susannah York balanserar väl mellan stramhet och känslighet, även om hon är i fagraste laget (jämfört med hur Jane beskrivs i boken). Problemet – som så ofta med filmatiseringar av böcker som till stor del bygger på inre monolog – är tempot och att fokus oundvikligen hamnar på yttre händelser snarare än karaktärernas inre kamp. Visserligen går det att förmedla mycket via dialog och uttryck, men här känns det som att allt går i ultrarapid (om jag inte hade läst boken hade jag knappast hängt med i svängarna). Framförallt krävs längre speltid (tv-serie) för att göra intrigen och en av världslitteraturens mest betydande karaktärer rättvisa. Man ska pendla mellan hopp och förtvivlan, svära och gråta och inte kunna låta bli att lägga sig i Janes och Mr Rochesters diskussioner. Slutet är också kort och aningen förändrat, men finstämt. Och det var roligt att få en glimt av lilla Adele!