3.4

Jane Eyre

Efter att ha förlorat sina föräldrar tvingas Jane Eyre bo hos sina kärlekslösa släktingar där hon till slut blir utkastad och hamnar på en välgörenhetsskola för föräldralösa barn. När Jane efter många år kan lämna skolan söker hon anställning som guvernant hos den gåtfulle Mr. Rochester på hans egendom Thornfield Hall. Baserad på romanen "Jane Eyre" av Charlotte Brontë från år 1847.

Originaltitel Jane Eyre
Regissör Cary Joji Fukunaga
Manus Moira Buffini
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Mia Wasikowska, Michael Fassbender, Jamie Bell, Judi Dench, Sally Hawkins, Tamzin Merchant, Simon McBurney, Imogen Poots, Sophie Ward, Jayne Wisener, Amelia Clarkson, Romy Settbon Moore, Freya Park, Harry Lloyd, Valentina Cervi, Holliday Grainger
Betygsantal 1985

Skapad 2011-09-19 av bluevelvet
Jane Erye(Mia Wasikowska) är en ung kvinna vars barndom kantats av traumatiska händelser från föräldrarnas allt för tidiga bortgång till det skräckbetonade barnhemmet. När hon så kommit til...   Läs mer »

2019-05-22
Börjar riktigt riktigt bra men romansen lyckas aldrig fånga mina känslor så andra halvan faller därmed platt. Många saker som stressas också och gör att känslan tappas för mig. Synd, för det är mycket som är otroligt bra, den är snygg och Wasikowska är jättebra i huvudrollen. Så ganska slät men väldigt stabil trea. Börjar dock som så mycket mer!
Iamsam
2018-11-06
Självklart kan de inte hinna få med allt från boken, men jag tycker de har valt helt rätt saker att fokusera på. Den är vackert filmad, vissa platser var läskigt likt hur jag tänkte mig dem i boken. Sen är den så intensivt känslosam stundtals att jag får gåshud. Wasikowska är okej i rollen, men Michael Fassbender tycker jag är som gjord för att spela Mr Rochester. Över förväntan.
2017-10-24
-Hedda-
2016-06-19
Sedd för andra gången höjs trean till en fyra. Filmen lyckas förmedla Brontës berättelse (utan jämförelse med tidigare filmversioner). Förutom det visuellt enastående fotot i varje filmruta porträtteras karaktärerna på ett oerhört vackert sätt. Finstämmigt, starkt och mångbottnat. Samhällets förväntningar. Kampen i att vara kvinna. Kampen i att vara man. Moll är filmens grundton med stort fokus att förmedla samtligas mänskliga försök att undkomma ensamheten. Undkomma sig själv. Är det ens möjligt, verkar filmen vilja fråga tittarna. Det enda lökiga med dialogen är att den har många lager, om man är mottaglig för att skala av dessa. T.ex. att Rochester kan missuppfattas som kall när han egentligen är sorgesam, rädd och vaktande. Jag reagerade på att vissa repliker var feministiska, vilket också var väntat. Oväntat var dock den andra vinklingen att det också fanns hinder i egenskap av att vara man kontra dåvarande samhällsnormer.
Merwinna
2016-01-05
Detta känns som en onödig film, eftersom den bästa versionen någonsin redan är gjord: den från 1983 med Timothy Dalton och Zelah Clarke. För det första går det inte att pressa in romanens handling i ett långfilmsformat, man missar MYCKET! Det krävs minst en miniserie. Och för det andra så är huvudrollsinnehavarna fel - och de är viktigast i en sådan här kärlekshistoria. Fassbinder kan möjligen vara godtagbar som Rochester, men han är INGET mot Timothy Dalton, och något säger mig att han varit bättre med en attraktivare motspelerska. Men Wasikowska är HELT fel. Hon är för ung (ja jag vet att Jane Eyre i boken var ung, men det hjälps inte - rollen måste ändå spelas av någon äldre med ungt utseende), för omogen, för valpig i sitt sätt och utseende och rörelsemönster, för enkel, för vanlig, för bonnig, för ointressant. Hon har INGET av det själfulla och överjordiska som Jane Eyre har i boken. Det går helt enkelt inte att förstå varför Mr Rochester skulle bli kär i henne - han som har så mycket erfarenhet av kvinnor.
Hompen
2015-06-27
Snyggt foto, miljöer och kostym. Även bra manus, även om greppet att börja med bilder från sådant som händer senare i filmen känns som ett tjatigt grepp, men är ok. Skådespelarna är bra, förutom lite sämre i filmens inledning. Det enda jag inte gillar är faktiskt att filmen är något för kort. Hade varit bra att få se lite mer utav Adéle, som när hon får sin box, det är en scen man minns från boken, där hon plockar fram rätt mycket saker, men i filmen bara en klänning. Även slutscenen skulle kunnat vara något längre.
TimBuckley
2015-06-25
(rek 4a) Intensiva känslor med en litterärt skiven dialog utspelad av bra skådespelare i vackra landskap? Ja, det funkar. 4a.
2015-01-10
Jag har inte läst boken men filmen förvånade mig genom att vara så återhållsam, stram, tyglad, nedtonad och tragisk. Jag har inga problem att se kvaliteèrna filmen erbjuder i form av skådspelare och berättelse och tänker inte motsäga att det fungerade så på denna tid som porträtteras. Problemet ligger mer hos mig. Jag ville ha en mer lättsammare och glädjefull ton då tidsperioden speglas. Gärna tragik men inte utan romantik och romantiken av den glädjefulla, charmiga och hoppfulla sorten. 3+
Hypostas
2014-12-25
Ganska gripande mot slutet, men trots att det är en välgjord film så känns den ganska seg, och betyget landar på en stark tvåa.
finkelsmak
2014-09-28
Filmen lyckas väldigt väl förmedla romanens handling, men tillför stämningsfullt foto och levande rollprestationer. Tycker inte att barnhemmet var överdrivet - händelser i berättelser behöver inte skildras naturalistiskt. Tyvärr ligger nog Brontës beskrivningar närmre verkligheten än vi vill tro i dessa dagar. En skola för fattiga blev skandalomsusad då fem flickor dog på grund av dålig kost och allmän misär.