2.9

Jar City

En mördad man, en flicka som dog för över 30 år sedan, ett genforskningsinstitut och en sliten kommissarie med en fäbless för kokt fårhuvud.

Originaltitel Mýrin
Alternativ titel Brottsplats Jar City
Regissör Baltasar Kormákur
Manus Baltasar Kormákur, Arnaldur Indriðason
Genre 2000-tal, Kriminalare, Mysterium, Thriller
Skådespelare Ingvar Eggert Sigurðsson, Ágústa Eva Erlendsdóttir, Björn Hlynur Haraldsson, Ólafía Hrönn Jónsdóttir, Atli Rafn Sigurðsson, Thorsteinn Gunnarsson, Thórunn Magnea Magnúsdóttir

Dele
2019-08-12
Fint foto och det isländska landskapet med det dåliga vädret skapar en stämning som storyn matchar, ett tag. När det blir dags för upplösning så blir det lite övertydligt och styltigt med alla förklarande dialoger. Men sevärt är det absolut.
yajirobi
2014-10-15
Inte rakt igenom usel, men någonstans i mitten av filmen tappar jag intresset. Karaktärerna känns som schabloner och historien känns både snurrig och trist. Det positiva är miljöbilderna som sätter en stämning som övriga filmiska beståndsdelar tyvärr inte klarar av att matcha.

2014-10-15
Utrolig bra og stemningsfull film. Både trist og vakker på en og samme gang.
origC-J
2013-12-18
Grundkonceptet känns igen, men Baltasar Kormakur lyfter det med tät regi och en härligt dyster bild av Island, med lite snygga landskap instuckna här och var. God insats av Sigurdsson också, som nämnts. Hade kanske gjort sig bäst som miniserie eller något liknande "Red Riding", här känns berättelsen något hoptryckt. Stark trea, iaf.
annihilat0r
2013-05-21
"Mýrin" är en intressant isländsk kriminalare. Tonen är genomgående mystiskt mörk. Något svår att komma in i, på grund av två sidohistorier. Men väl inne, när man till fullo förstår sig på karaktärerna –– det tar kanske en kvart –– börjar ett förvånansvärt intensivt mysterium ta form. Kriminalinspektör Erlendur (spelad av Ingvar Eggert Sigurðsson) är en riktig behållning, han rensar fårhuvuden som om de vore köttbullar och besitter en utpräglad svärta som känns synnerligen trovärdig. Och berättelsen är spännande nog för att hålla intresset levande. Island speglas som ett kyligt klimat; dystert, rått och misäraktigt. Jag gillar det starkt.

2010-06-30
Hade väntat mig något mycket bättre och mer intressant än detta.
resegaranti
2010-04-29
Inte annat än att instämma i föregående talares analyser. Tycker dock att den har vissa förtjänster gentemot Beck rent stämningsmässigt. För att inte tala om hur mycket mer skruvad, skön och intressant huvudkaraktären är. Han är mer som en avtrubbad och sävlig Gunvald Larsson.
swampblues
2010-03-31
ganska dålig story,som en wallander ungefär.men det vackra karga Islänska lanskapet och den underbara musiken höjer till en 3a.
2009-10-06
Manusmässigt ligger den väl i paritet med en Beck-film, men det kärva isländska klimatet sätter en helt annan prägel på filmen. (9-/15)
Mallvara
2009-07-29
Ja, den känns verkligen som boken! Första filmatisering av bok jag läst som riktigt stämmer.