3.2

Jarhead

Under Kuwaitkriget beger sig en grupp marinsoldater ut i den obarmhärtiga ökenhettan för att utföra ett uppdrag som krypskyttar på jakt efter en fiende de inte ser i ett land de inte känner av en anledning de inte förstår. Men de är alla stolta soldater födda in i en tradition av frivillig värvning och de skulle aldrig komma på tanken att överge sin uppgift av en så enkel orsak.

Originaltitel Jarhead
Regissör Sam Mendes
Manus William Broyles Jr
Genre Biografi, Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Jake Gyllenhaal, Peter Sarsgaard, Jamie Foxx, Chris Cooper, Brian Geraghty, Lucas Black, Evan Jones (I), Laz Alonso, Jacob Vargas, John Krasinski, Dennis Haysbert, Ivan Fenyo, Scott MacDonald, Brianne Davis, Martin Papazian

Skapad 2019-11-09 av LaszloKovacs
I \"Den tunna röda linjen\" säger Sean Penns karaktär \"Det här kriget handlar bara om egendom.\" och den repliken fick tyngd eftersom den fick stå oemotsagd. Repliken dyker även upp i Sam Mende...   Läs mer »

2017-10-18
annihilat0r
2015-11-19
"Jarhead" är en närgången skildring av hur en modern amerikansk soldat präglas av den befästade roll som militären i landet har. En intressant upplevelse. Hög kvalitet på regin, likt förväntat, eftersom en viss Sam Mendes agerade kapten.
kakbakarn
2015-07-05
En ganska ordinär krigsfilm, och jag hade väntat mig mer från Mendes. Med det sagt så gillar jag Gyllenhaal och filmen håller en helt okej lägstanivå rätt igenom. Svag trea.
2014-12-16
En stark och intressant film som fångade mig just genom att den kändes äkta. Jag uppskattar krigsfilmer med action men detta var en härlig upplevelse just genom sättet vi får uppleva ett krig. Riktigt bra skådespelarprestationer där Jake Gyllenhall åter igen imponerar på mig. Sedan måste även jag nämna fotot men också Sam mendes regi. 4-
kervisch
2014-08-11
4 av 5. Grymt bra film
FUR
2014-06-20
Även om jag aldrig blir sådär fantastiskt berörd så känns det autentiskt och är starkt med en genuin poäng. Fruktansvärt välspelat stundtals, och det visuella får som alltid med Mendes full poäng.
AlbinWesley
2014-01-28
Jag älskar början, när det handlar om hjärntvätten armén innebär och så vidare. Det är en så vidrigt obehaglig stämning. Den håller väl iofs i sig, men jag finner inte samma intresse i den fortsatta filmens teman. Det är rätt nära en fyra, för allt görs oerhört bra, men i slutändan faller det lite på att den tappar så mycket av att intensiteten från inledningen försvinner.
TravisBickel
2013-10-03
Fin film på många sätt. Det får bli en stark 3:a.
Adoniram
2013-09-15
En del snygga foton. Man märker att det finns en ambition, men vart den syftar förblir oklart. Det som händer är att ingenting händer, och det är ju inte så kul.
Berniey
2013-04-25
Ofattbart tråkig ökenvandring utan dess like!