2.8

Järngräs

En berättelse om två misslyckade existenser under tiden före andra världskrigets utbrott. Hon var en hyllad sångerska. Han var en berömd basebollstjärna, som sen tog två människors liv. De är på flykt undan skam, undan fiender – undan sig själva…

Originaltitel Ironweed
Regissör Hector Babenco
Manus William Kennedy
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Meryl Streep, Jack Nicholson, Tom Waits, Carroll Baker, Michael O'Keefe, Diane Venora, Nathan Lane, James Gammon, Fred Gwynne, Margaret Whitton

kanemura
2020-01-19
Välspelat men extremt segt.
2018-12-21
Inte min typ av film....
Pugie
2013-04-23
Kan inte bestämma mig för etta eller tvåa, men den var iallafall riktigt dålig.
Berniey
2013-01-15
Extremt dålig film efter en annars utmärkt bok! Seg och händelsefattig och inte ens Meryl streep eller Jack nicholson kan rädda denna soppa!
Gigi1943
2012-09-14
OJ, hjälp så dålig! Två av våra främsta skådisar borde inte sänka sig till denna nivå. Det är inte bara det att filmen är deprimerande, den är också dåligt regisserad, skapar ingen stämning, känns helt meningslös och dessutom falsk. Det finns så många okända bra skådisar som skulle ha kunnat medverka i en sån här typ av film och fått oss att tycka synd om de som lever på detta sätt. Hur skall det kunna vara trovärdigt med förmögna skådisar som skall försöka gestalta en dylik misär, dessutom avskyr i alla fall jag när folk skall spela fulla både i film och teater.
Raimo_1985
2012-09-05
2,5 får den av mig. Engagerar mig inte riktigt. Den är långsam på lite fel sätt. Lite tråkig. Skådespeleriet av Nicholson, Streep och Waits är grymt bra givetvis men det kan inte göra hela filmen.
dudson
2012-04-24
Jösses vilken jävla missär rakt igenom..
kaj08
2010-11-03
Mörk film om 2 personer som det går utför med. Jack Nicholsson och Maryl Streep är utmärkta skådespelare, men frågan är om de inte är för duktiga för de roller de har här. Huvudpersonerna känns lite bleka, och Nicholsson och Streeps karaktärer blir lite för starka. De passar inte helt in att spela "lådisar". Manuset är väl inte det bästa, och en och annan snyfthistoria känns väldigt tillrättalagt. Betyget landar till slut på en svag 3-a. Mycket tack vare skådespelarna! Med ett bättre manus hade det här kunnat bli hur bra som helst.
Rune2000
2010-10-26
En film som fick mig att ifrågasätta hela dess existens. Visst var Hector Babenco en uppmärksammad regissör efter "Kiss of the Spider Woman" och framför allt "Pixote" men denna film saknar liksom en poäng och istället känns som ännu ett tillfället för Meryl Streep och Jack Nicholson att visa sina skådespelartalanger. Båda är helt fantastiska i sina roller men vill man se en bättre film på samma tema så rekommenderar jag heller "Barfly" från samma år.
Powha
2010-09-23
Ojämn och något för lång, när det väl började arta sig tog det slut. Nicholson levererar. I sin helhet en film jag rekommenderar.