3.3

Järnkorset

Året är 1943. Platsen östfronten i södra Sovjetunionen. En tysk bataljon har hårt pressad av sovjetiska styrkor och inom bataljonen utspelas en tvekamp mellan den preussiske aristokraten Stransky och den ärrade, djupt cyniske soldaten Steiner.

Originaltitel Cross of Iron
Regissör Sam Peckinpah
Manus Julius J Epstein, James Hamilton, Walter Kelley
Genre Drama, Krig, 70-tal
Skådespelare James Coburn, Maximilian Schell, James Mason, David Warner, Klaus Löwitsch, Vadim Glowna, Roger Fritz, Dieter Schidor, Senta Berger

labi
2020-12-12
Njae. Den här har inte åldrats särskilt bra. Och Peckinpahs sedvanliga fejkblodskaskader i slowmotion är idag ganska komiska. Bäst är scenen med kvinnorna. Man tror att det ska bli förlegat sexistiskt, men här överraskar Peckinpah positivt.
sodomiten
2018-09-12
Jag håller inte med. Det här känns gammalt och otidsenligt. Finns betydligt bättre krigsfilmer.
martineden
2018-01-14
[rek. 4] En fullkomligt lysande krigsfilm av Peckinpah. Samtliga av skådespelarna i ledande roller är fantastisk: Mason, Coburn, Schell, Warner etc. Den främsta tillgången är att man lär känna karaktärerna och faktiskt bryr sig om dem, vilket kan tyckas kontroversiellt med tanke på att det är tyskar under andra världskriget. Peckinpah är ju en lysande våldsskildrare och jag tycker att hans unika stilistiska uttryck kommer till rätta här. Mycket bra!!! 4.
StaffanE71
2017-12-23
En av dom klart bättre WW2 filmerna man bör ha sett. 4'a.
2016-09-10
Det här är nog min absoluta favoritkrigsfilm! Detta är en väldigt bra, välgjord och spännande film med väldigt bra skådespelare! Tycker inte det känns som att man tittar på en film; det känns snarare som att man själv befinner sig på plats och bevittnar allt som händer.
Raimo_1985
2015-08-07
....Och sjunger på tyska. Annars en av de bästa krigsfilmer om WW2 jag sett. Den har många dramatiska kvalitéer. Utsökt skådespel av båda Jamesarna. Intressant med utländsk skildring av tyska soldater.
thebully
2015-04-04
Alla pratar Engelska...
Johan_G
2014-10-19
bland dem svagare krigsfilmerna jag har sett på ett tag. Tråkigt med tyska soldater som pratar engelska, känns så wierd när ryssarna på prata ryska. Dåliga krigsscener, antar dem för söker reflektera hur rörigt det är för en soldat i krig, men det mesta dem vissade var ju smällar från granat-kastarna, mycket mer stridd än det var det inte.Skådespelarna gjorde dock bra roller och höll uppe filmen så den ändå gick att kolla på. Det är väl inprincip dem två sakerna man stör sig på, tyskar som pratar engelska och att stridderna mellan soldaterna var väldigt få och svagt gjorda dem scener som fanns.
recencent96
2014-08-10
Känns på något sätt inte så realistisk....
LacombeLucien
2014-05-30