3.5

Järnmannen

Uppföljare till Marmormannen. Här har dokumentärfilmaren Janda gift sig med sonen till Birkut den fallne hjälte vars liv hon försökt dokumentera. Innehåller dokumentärt material från solidaritetsstrejker i Gdansk.

Originaltitel Czlowiek z zelaza
Alternativ titel Man of Iron
Regissör Andrzej Wajda
Manus Aleksander Scibor-Rylski
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Jerzy Radziwilowicz, Krystyna Janda, Marian Opania, Wieslawa Kosmalska, Irena Byrska, Boguslaw Linda, Franciszek Trzeciak, Janusz Gajos, Andrzej Seweryn, Marek Kondrat, Jan Tesarz, Jerzy Trela, Krzysztof Janczar

Ful_fisk
2014-07-16
Ifall Marmormannen var vågad så är denna uppföljare helt oerhört samhällskritisk och det är ofattbart att den gick att göra i en diktatur! En dokumentärfilmare anlitas av regeringen för dokumentera strejkerna i Gdansk (som ägde rum i verkligheten när filmen gjordes) i syfte att använda materialet för att slå ner strejkerna. Filmen är inte lika suveränt berättad som sin föregångare och blir ibland lite dryg, men för det mesta är den nästan lika bra. Starkt politiskt drama!
ses11
2014-02-06
Tafflig arbetarskröna.
#54
2013-07-26
Nästan lika bra som marmormannen.
Mikka
2012-04-17
Jag gillar Krystyna Janda, och historien är onekligen intressant. Men den här filmen är väldigt lång och dryg, och intressanta partier är uppblandade med långa partier där det i princip inte händer nånting.
jimmyringo
2009-10-18
Inte lika bra som "Marmormannen" Intrigen känns inte lika lika inressant och transportsträckorna är ganska många. Visst är filmen skickligt gjord och budskapet är tankeväckande, men "Marmormannen" är som sagt bättre. Den kändes mera medryckande, helt enkelt. Svag trea i betyg.
Tonti
2009-10-17
Som marmormannen fast sämre, slakare och mer ofokuserad. Dock skön att se på fast den är typ en timme för lång.
goeran
2009-09-10
En lysande ögonblicksskildring från en avgörande tidpunkt i Polens historia; när arbetarna i Gdansk revolterade mot den kommunistiska statens förtryck. Mycket smart manus med en undersökande journalist (tillika agent för regimen) i huvudrollen. Marian Opania är mycket bra som Winkel men allra bäst (om än i en mindre roll i denna film än i Marmormannen) är Krystyna Janda.
HerrArne
2007-05-30
Vibrerande i sin vardagsskildrong. Ett måste för Wajda-entusiasten.
Pons
2004-02-20
Väldigt bra, de kunde nog klippt lite i den. De andra Wajda jag har sett är tyngre.